En arbetsdag media per dygn

En färsk studie från Kaiser Family Foundation visar att ungdomar i USA mellan 8-18 år spenderar i genomsnitt 7 timmar och 38 minuter per dygn på mediakonsumtion.

Studien visar också, föga förvånande, att ungdomarna är bra på konsumera mer än ett sak samtidigt. På sin arbetsdag av mediakonsumtion konsumerade de i snitt 10 timmar och 45 minuter media.

Sedan samma studie gjordes 2004 och har det totala dagliga mediaanvändadet ökat med 2 timmar och en kvart. En ökning som rapportens författare tillskriver explosionen av mobil- och internetbaserade tjänster. Idag sker över 20% (drygt två timmar) av ungdomarnas mediakonsumtion via mobila enheter.

TV-tittande via schemalagda sändningar har minskat till förmån för tittand on-demand i nya kanaler. Sammantaget har TV-konsumtionen ökat med 38 minuter per dygn sedan 2004.


Ladda ner rapporten som pdf.


(via ).

Comment
Omvärld