Därför åker alla South by Southwest

Det är något med SXSW. Alla är där. Och de flesta återkommer. Men varför, vad är grejen med SXSW och Austin, Texas?

SXSW är som en festival. Du åker dit för att alla andra är där, och det är det som gör det bra. Du har gjort upp ett program i förväg och springer mellan olika venues för att hinna se allt, men det är de där oväntade scenerna/seminarierna och personerna du möter som gör hela grejen. Mer än någonting annat är SXSW en årlig mötesplats, ett ställe du vill åka till och vara på – på grund av folket, festerna, stämningen, staden, vädret… och ett konferensprogram som bonus på det.

Det är ingen slump att konferensen ligger i Austin, en kreativ stad som liksom Malmö/Skåne attraherar både kreativa talanger och tekniska bolag, och i mars då vårvädret är som bäst. Men att det blivit så stort som ca 30.000 deltagare i år på Music+Film+Interactive, beror mer än något annat på att folk attraherar folk. Det är här du vill vara.

SXSW startade som en musikbranschkonferens i litet format med några hundra personer 1987. Casey J Monahan från Texas Music Office, som är en av de som varit med sen starten, berättar hur allt började i sann DIY-anda, i Austin som hade en stark livescen och då liksom nu många musiker och kreatörer. ”The growth has been organic. I now look at it and think, what a monster we created”, säger Casey appropå att den kreativa konferensen nu äger rum i ett kongresscenter på 1 miljon kvm (plus ett antal hotell). 1994 kompletterades SXSW Music med Film och Interactive, och för första gången är i år Interactive större än Music vilket kanske säger något om vart utvecklingen inom branschen är på väg (även om det ännu är förvånansvärt få från musikbranschen som även deltar i Interactive).

Samtidigt som SXSW öppnade upp i år, lanserade Facebook nyheten att de öppnar upp sitt första kontor utanför Silicon Valley, i Austin Texas. Det är heller ingen slump. Eller som Twitter’s grundare uttrycker det; ”It’s hard to think differently in Silicon Valley”. Austin är något annat, och samtidigt ett ställe för både business och kreatörer, vilket bla belystes i seminariet ”Why Austin is the killer app”. Både Austin och SXSW har en stark känsla av ”community”, baserat på vad man på amerikanska kallar en ”scene” – en tillräckligt stor kreativ massa personer som gör bra grejer och som samlar fler.

Men samtidigt som SXSW är en galen mötesplats med mängder av fester, har ett bra unconference-inspirerat tänk i uppbyggnaden av programmet och grymma applikationer för att hålla reda på alla miljoner programpunkter det finns att välja på, så har man jobbat förvånansvärt lite med själva konferensformatet. Här finns något för alla men samtidigt inget som sticker ut.

Det finns många höjdpunkter men minst lika många lågvattenmärken när det kommer till seminarierna, oavsett storlek. En ”core conversation” med webbnördar som startat en geekcommunity i Philadelphia, i ett format där deltagarna pratar minst lika mycket som talarna, ger så mycket mer än en keynote med två män sittandes på största scenen i gråa kläder i en intervju med varandra utan någon som helst interaktion med publiken (ja, den berömt dåliga intervjun med Evan Williams brydde sig varken om att hälften av åhörarna lämnade lokalen eller att använda sig av en backchannel och det faktum att det twittrades flitigt).

Samtidigt visar lågvattenmärkena på storheten i den här typen av konferenser: Vi är så bortskämda (på ett bra sätt) av utbud och förväntningar, att när något är dåligt eller sämre än väntat (oavsett storlek) så reser sig folk upp och går (och twittrar om det till hela världen). Det finns alltid något potentiellt mer intressant runt hörnet.

Så vad är då hela grejen med konferens/seminariedelen av SXSW, som ju ändå är en bra motivation till att resa hela vägen till Texas förutom för att träffa folk. ”Passion is more contagious and sticky than expertise” sa Corvida Raven på ett seminarium och jag kunde inte hålla mer med. På SXSW är det, oavsett storlek på talks, de personer med engagemang och passion för vad de pratar om, som ger allra mest. Oavsett om det är litet och nördigt, som med Corvida och andra geekgirls, eller om strategiska helheter som i Valerie Casey’s keynote om hållbar design som förändrar världen.

Det finns en äkthet, en passion och autencitet, som vinner på SXSW. Som gör det trovärdigt – trovärdigt nog att delta, att rekommendera andra och att återkomma till. Med chansen att själv göra en talk nästa gång, eller rösta fram de man helst vill höra. Som någon så klokt uttryckte det: ”Culture always beats strategy”. Det är där man vill vara som är hela grejen. På SXSW möts världens strateger, varumärken och nördar inom media. Och det är grymt att vara en del av det.

Publicerades först på vår SXSW-site

3 comments
Perspektiv
  • http://mediaevolution.se/2010/11/19/ska-vi-aka-till-sxsw-tillsammans/ Ska vi åka till SXSW tillsammans? « Media Evolution

    [...] Läs mer: Därför åker alla till SXSW Våra förslag till SXSW-programmet « Tankar om Västra Hamnens framtid i [...]

  • http://inuseful.se/inuse-flyger-south-by-southwest inUse flyger South by Southwest « inUseful

    [...] sydsvenska branschorganisationen Media Evolution beskriver konferensen så här: ”På SXSW möts världens strateger, varumärken och nördar inom [...]

  • Qq747467577

    There is obviouslyclearlyevidentlyvisiblyapparentlynoticeablyperceptibly a lotbundlebunch to knowidentifyrealize about this. I thinkbelievesupposefeelconsiderassume you made somevariouscertain goodnice points in features also. http://www.christianlouboutinssite.com