Innovativa företag – Så gör de

I aprilnumret av brittiska Wired gör de en stor översikt över hur flera olika innovativa företag arbetar. Här nedan ger vi en överblick och sammanfattar vi de viktigaste lärdomarna.

Narayana Health City
Stordrift:
Devi Prasad Shetty bedriver sjukvård i stor skala. Hjärtkliniken Narayana Hrudayalaya Heart Hospital i Bangalore, Indien, som är grunden för verksamheten har 1000 platser och 24 operationsrum. Dödligheten efter operationerna är lägre än i USA.

Best Buy
Lokalt självbestämmande:
Genom att noggrant kommunicera på kunderna och anpassa det lokala utbudet och bemötandet har elektronikkedjan Best Buy lyckats växa samtidigt som Comp USA och Circuit City har gått omkull. En tydlig del i strategin har varit företagets med cirka 21 000 följare.

McLaren
Samarbete:
Formel 1-stallet McLaren väljer att samarbeta med oväntade partners för att skapa nytta åt båda parter. I sitt eget arbete har de byggt upp enormt avancerade analysverktyg som mäter allt som händer på bilarna. Utifrån de här verktygen har de hittat samarbeten med bland andra Heathrows flygplats och Great Ormond Street Hospital.

D’O
Enkelhet:
Den Michelin-belönade restaurangen D’O i Milano, Italien, utgår från enkelhet som ett sätt att skapa billiga och goda rätter. Början är lokala, säsongsbetonade ingredienser men de har även designat egna mer hållbara glas och tallrikar. Inte ens besticken har undgått översynen och de använder en spork (kombinerad gaffel och sked med knivsegg) för att få mindre att diska. De har även valt bort att ha en sajt.

Inditex
Hela kedjan:
Det spanska klädföretaget Inditex är i Sverige kanske mer kända för sina Zara-butiker. De har valt att hålla kontroll över hela kedjan. De har elva fabriker runt sitt 500 000 kvadratmeter stora lager (pdf-länk) som distribuerar kläder till 4 530 butiker i 73 länder. Varje butik skickar löpande in rapporter om lokala trender och vad som funkar eller inte i butikerna och inom två veckor kan de skicka ut helt nydesignade kläder som är bättre anpassade för den lokala marknaden.

37 Signals
Utgå från dina egna behov:
37 Signals startade som en designfirma. När projekten blev för stora byggde de ett eget system för att hålla reda på alla detaljer och önskemål och när klienterna släpptes in för att följa arbetet ville de inte bara betala för uppdraget, de ville även köpa projekttjänsten. Där föddes Basecamp. Efter hand har 37 Signals släppte flera tjänster baserade på egna behov, bland andra Campfire, Backpack och Highrise. En annan tydlig princip i deras arbete med tjänsterna är att släppa versioner tidigt och anpassa utvecklingen efter hur kunderna använder systemen. Många av sina principer har de utvecklat i böckerna Getting Real och Rework.

Cancer Research UK
Samtalet:
Forskningsorganisationen Cancer Research UK lever på individuella bidrag som så många andra liknande grupper. För att öka öppenheten mot givarna har de skapat sidor där det går att följa vad som händer i varje projekt. Det går dessutom att skapa personliga insamlingar för utvalda projekt.

Hubspot
Individuellt självbestämmande:
Marknadsföringsbolaget Hubspot tyckte att förbestämda semesterperioder kändes för mycket som traditionellt nio till fem-jobb. Eftersom de anställda redan arbetade när det behövdes bestämde företaget att låta dem även helt och hållet själva bestämma när de skulle vara lediga. Så länge jobbet blir gjort är den nya policyn.

Red Gate
Inkubator:
Mjukvaruföretaget Red Gate växer inom nya områden genom att dela med sig av lokaler, kunskap och kontakter till nystartade företag. De har blivit en egen inkubator.

Atlassian
Kreativitet:
Atlassian som bland annat ligger bakom ärendehanteringssystemet Jira har under lång tid gett sina anställda möjlighet att jobba med egna projekt. Företagets grundare såg det från början som ett vapen mot stagnation, men har under årens lopp även sett den nytta de haft av alla små och stora projekt som växt fram ur det här. Ett annat bolag som jobbar systematiskt med det här är Google.

Vestergaard Frandsen
Ny bransch:
Textilbolaget Vestergaard Frandsen hittade en ny bransch när de klippte upp ulltyger som låg på lagret och sålde som filtar till Afrika. I dag har de utvecklat sina produkter och är mer kända för sitt sugrörsliknande vattenfilter Lifestraw.

Happy
Självbestämmande:
På Happy som gör digitala kurser sätter cheferna bara budget och mål. Hur de ska nås är det upp till avdelningarna själva att komma på.

UBS
Andra mätmetoder:
Finansfirman UBS insåg 2003 att deras tillväxt hämmades. Lösningen: De kastade ut alla budgetar och införde ett system där de jämförde sig mot egna tidigare resultat och sina konkurrenters siffror. Resultatet: fyra år med tvåsiffriga tillväxtresultat.

Mosaic
Inga anställda:
Konsultbolaget Mosaic jobbar med fem av de tio största investeringsbankerna i Storbritannien, USA och Kanada. De hjälper dem bland annat med att sätta upp handelssystem. Företaget har bara fyra anställda; grundarna som med hjälp av Skype, Yammer och andra digitala verktyg jobbar från Paris och New Jersey. All annan personal tas in vid behov och uppmanas att ha andra karriärer vid sidan av.

Victors & Spoils
Stordrift:
Annonsbyrån Crispin Porter & Bogusky skapade Victors & Spoils för att utnyttja massans kreativtet. Alla uppdrag publiceras öppet och bästa förslag vinner. Om bara tio procent av allt kreativt är användbart är det bättre att ha en stor pool av kreatörer att använda är deras tanke.

4 comments
Omvärld
  • http://www.rapsbollen.se Staffan Håkansson

    En enkel kombination 1.
    Tillsammans med min sambo driver jag bland annat ett Bed& Breakfast på Österlen. Jag är dessutom Qigonginstruktör. Kombinationen är given. Alla som bor här får gratis qigong för frukost. Nu bokar många rum här för att få prova träningen. Enkelt men bra
    Enkel kombination 2:
    Det är mörkt i Peppinge där vi har vårat B&B. Vad gör alla andra? Jo tänder ljus. Vad gör en kreatör. Jo, köper ett teleskop och arrangerar astronomikurser.
    Enkel kombination 3:
    En runda som täcker in 7 kyrkor från 1100-talet och två från 1800-talet och och är 42km lång blir naturligtvis ett Kyrkmaraton. Hyr ut cyklar med picknickkorg och information om kyrkorna och en ny turistattraktion har sett dagens ljus.

    Nu får det räck för ikväll, skall offerera en kurs i Kreativt Tänkande innan läggdax

  • Pelle Sten

    Smart! Och kul att höra tala om.

  • http://www.effectivemind.se Erik V

    Intressanta exempel!
    Man måste också skilja på att “förbättra” och “förnya”. Förbättra har de flesta lätt för men det har mindre betydelse/konkurrenskraft.
    För att förnya behöver man i större grad använda lateralt tänkande. T.ex. via programvara såsom Effective Mind ( http://www.effectivemind.se )

  • http://www.incion.com/ profesional web design

    Great post and insights , thanks for putting this up.