Musik och datorspel, en kärlekssaga

Musik i spel är gamla nyheter. Jag ser fortfarande introt till NHL 99 framför mig när jag hör David Bowies Heroes och Blurs Song 2 förhöjde spelpeppen till Fifa 98. Det här är ungefär så långt som mina spelreferenser sträcker sig och det blev väldigt tydligt kring de här åren att jag är musiksnubbe mer en en datorspelskille. Men när jag tänker efter så var nog de där musikkopplingarna ganska betydelsefulla för mitt musikintresse.

Succén för Guitar Hero och Rock Band har gjort att musik- och datorspelsbranscherna har närmat sig än mer. I mobilerna spelas Tap Tap och Six String, på musikkonferenser finns representanter från datorspelsbranschens olika delar. Från EA Games till Nordic Game och Microsoft. Musiken känner att det finns stora möjligheter i spel. Både som exponeringsyta och intäktskälla.

Spel på sociala plattformar exploderar och härom veckan lanserades Music Pets på Facebook. Spelet går ut på att träna ett husdjur att gilla samma musik som man själv gör och dela med sig av sin musiksmak till vänner som också spelar.

Musikmässigt så finns det stora luckor. Men efter att från början “bara” har haft musik från några indiebolag lyckades man nyligen . Det är verkligen ingen självklarhet att få licens med dem. Men det är tydligt att skivbolagen är betydligt mycket mer benägna att låta andra bygga tjänster på sin musik än vad man var för bara några år sedan. Man har kommit över den initiala chocken och ser nya intäktsströmmar växa fram.

Music Pets är gratis att spela, men för att pimpa sitt rum och för att kunna lyssna och dela med sig av mer musik så måste man tävla till sig eller köpa credits. Conduit Labs, som utvecklat spelet, delar intäkterna med skivbolagen.

Det här är ett lysande exempel på hur två mediebranscher kan samarbeta för att skapa en bättre upplevelse för sina fans och dessutom tjäna pengar tillsammans. Det är en glädjande utveckling att skivbolag på allvar insett att fans vill betala på för musik på nya sätt och precis så : “We believe offering fun, social, interactive experiences with music is the best way to monetize.”

Music Pets har redan över en miljon användare.

Comment
Perspektiv