Länkkärlek, vecka 20

Här delar vi med oss av guldkornen ur omvärldsbevakningen vi hittar i jobbet med Media Evolution. Länkkärlek till veckans intressantaste artiklar, videoklipp, sajter och annat som påverkar mediebranscherna. Vi ändrar formatet något i dag och väljer hårdare. Bara de tre bästa, valda av Petra Berggren och Martin Thörnkvist.

“One true fan is worth perhaps 10,000 times as much as a stranger”
Förhållandet mellan kvantitet eller kvalitet är en ständig källa till diskussion. Seth Godin beskriver kort varför det är klokare, och enklare, att vårda existerande fans och göra de trognare än att jaga nya. Hans hierarki fungerar som ett bra stöd för alla som är på jakt efter någon form av tillväxt.

38 Ways the Film Industry Is Failing Today
Filmproducenten Ted Hope skriver i Huffington Post om varför och vad han tycker att filmvärlden gör för misstag. Alltid bra med rättframma listor med problem, de triggar inte sällan möjliga lösning hos människor. Framförallt när man från andra branscher ser sina kollegors behov. Antingen har man själv redan tagit sig över dem eller för att det ibland är enklare att se andras lösningar än sina egna.

Två av de 38 punkterna är dock förhållande universella för alla mediebranscher: “12. Creators, Distributors, and Marketeers have accepted a dividing line between art and commerce” och “19. We don’t insist that our artists are also entrepreneurs”.

Walking on Eggshells: Borrowing Culture in the Remix Age
24 minuter lång dokumentär om och med kreatörer som bygger ny kultur av många gamla delar, aka remixare. Det är resonemang med musiker, bildkonstnärer, författare och advokater, alla med intressanta åsikter och exempel från sina egna verkligheter.

Del 1 av 3:

Comment
Omvärld