Livet som en tävling

Tidigare i veckan skrev Anja Gatu i Moving Images-bloggserien om vad det är som driver oss till att tävla. Är de nya realtids-tjänsterna vi använder roliga spel eller blodiga tävlingar?

Jag har funderat på vad det är som driver vad. Drivs vi av lusten att tävla eller nyttan som den tävlingen faktiskt genererar?

För några veckor sedan hade jag en fin och effektiv lördag. När man tittar på hur jag använde diverse applikationer kan jag förstå att andra skulle tycka att jag är crazy. Men för mig är det uppenbart att spelmekaniken i dem levererar massor av nytta, förutom att det är sjukt kul att spela.

Jag använder Sleep Cycle som väckarklocka. En applikation till telefonen som “lyssnar” på hur djupt man sover, en halvtimme innan utsatt väckningstid öppnar den upp för att väcka mig om jag bara sover lätt. Den här morgonen blev jag väckt 22 min tidigare än jag planerat. Bonustid! Och dessutom pigg.

Hoppade i löparskorna direkt och gav mig ut på löparrunda. Jag springer ganska ofta numera. En stor anledning till det är att jag de senaste månaderna börjat använda Runkeeper. En applikation som håller koll på hur jag springer. Den är dessutom inställd för att automatiskt skicka en tweet när jag tränat klart med statisk över hur jag presterat, hur långt jag sprungit och så vidare. Funkar extremt bra både för motivationen att komma iväg och för att springa fortare sista kilometern. Dessutom kan man bilda Street Teams för att kunna följa hur ens vänner tränar och själv bli triggad.

Till frukost kollar jag som vanligt Twitter-flödet. Där har, också som vanligt, Joakim Jardenbergs twittrande våg meddelat hans aktuella vikt (Jocke berättar mer om att banta i grupp i försnacket vi arrangerade inför Moving Images).

Den här dagen var det Geek Girl Meetup Öresund i Helsingborg så jag passade på att ta en shoppingrunda med några boys. Någon hade jag bestämt träff med tidigare, andra “råkade” vi träffa på under dagen. Mitt konstanta uppdaterande på Foursquare gjorde att sannolikheten för möten ökade. Det var ingen slump att det dundrade in sms med förslag om kaffe på andra sidan kvarteret från där vi var. Förutom att öka chansen för spontana möten att äga rum så är Foursquare ett ganska beroendeframkallande spel. Man samlar poäng som räknas samman i en veckolista, man får badgar när ens rörelsemönster förtjänat det och så blir man något så åtråvärt som mayor på ställen man checkat in fler gånger än någon annan på! (Den här kvällen slutade med att 7 personer istället för 3 hängde i baren på Bastard, jag är mayor!).

Well, en lång story för att komma fram till fyra korta poänger varför realtidstjänster finns och borde användas av alla:
- Ökar sannolikheten för oplanerade möten och att hitta saker man gillar som man inte redan visste att man gillade.
- Rekommendationer (1) till oss själva. När vi samla ihop data om oss så möjliggör vi för algoritmer och semantiska system att hjälpa oss att navigera i en värld där vi har tillgång till allt.
- Rekommendationer (2) till andra. Helt plötsligt är det busenkelt att tagga grymma ställen man besöker som blir ens personliga guidebok till sina vänner.
- Motivation att göra halvjobbiga saker vi innerst inne faktiskt vill. som att att jogga och gå ner i vikt.
- Analys. Datan vi genererar om oss själva gör det möjligt att se mönster i vårt beteende, vilket möjliggör att vi kan optimera oss. Exempelvis så sätter jag min klocka en halvtimme tidigare numera efter att ha sett att jag varje morgon vid 6 gick upp i lättsömn.

För mig är det tydligt att det som till synes är roliga lekar i själva verket är nyttiga spel. Verktyg med bra spelmekanik som gör våra liv mer effektiva och i förlängningen får oss att förstå oss själv bättre.

Jag tror att den här typen av motivatorer ganska snart kommer bli en förutsättning snarare än konkurrensfördel i allt från tjänster till innehåll som film och musik. Vi kommer kräva bra anledningar till att göra saker. Vårt engagemang kommer att behöva triggas i alla lägen. Ett bra sätt är att trigga vår tävlingsinstinkt. Datorspelsutvecklare har alltid jobbat med det här. För dem öppnar sig nu en värld av möjligheter att sälja applikationer till sådana som mig som hellre tävlar i mitt egna liv än i ett 3d-liv på datorskärmen.

Nu hoppas jag på tjänsten som gör ett spel av alla de här tjänsterna. Ett enda stort livsspel, “det riktiga livspusslet”.

Mer realtidstjänster med tävlingsmekanik (fyll gärna på med fler i kommentarsfältet):
Väckarklocka – Owl
Träning – Nike+, Nokia Sportstracker och Fitbit
Platsspecifika tjänster – Gowalla och Mytown
Pengar – Blippy

Läs mer om ämnet:
The Data-driven Life – New York Times Magazine
Future of the city – PSFK

Comment
Perspektiv