En bra produkt är inte tillräckligt

Förra veckan skrev jag om att olika fans är värda olika mycket och att fans är en viktig utgångspunkt att ha när man skapar produkter. Det resonemanget var hämtat från Scott Cohen (@coolsidpearl) som var med i en panel på All Together Now i Berlin. På samma konferensen presenterade Mike Masnick (@mmasnick) från Techdirt sina idéer på hur man kan skapa produkter som fans är villiga att betala för.

Även Mike pratar om vikten (här i en fantastisk föreläsning) av att skapa ett brett erbjudande där en nära relation till fans (connect with fans) och anledningar för dem att betala (reason to buy) skapar affärsmodellen ($$$). Relationen och dialogen med fans hjälper Facebook och andra sociala medier oss med, men att skapa anledningar för fans att betala är både svårare och ett mindre utforskat område.

“Good music alone is not enough” är Mikes grundantagande och hade lika gärna kunnat syfta till vilken annan medieform som helst. Det handlar om att man måste argumentera för varför fansen ska köpa något av en. Men vad är det då för typer av anledningar vi är villiga att betala för? Vilka behov måste produkten svara upp mot för att göra de intressanta för våra fans? Mike listar 10 anledning man kan utgå från som stöd i processen att skapa sitt breda erbjudande till sina kunder.

10 anledningar för fans att öppna plånboken:

  • Tillgänglighet (exempelvis till information och material)
  • Uppmärksamhet (exempelvis att credda fans)
  • Äkthet
  • Exklusivitet
  • (nya) Produkter
  • Fysiska föremål (exempelvis t-shirts)
  • Tid (exempelvis att erbjuda förhandsköp)
  • Bekvämlighet (exempelvis prenumeration)
  • Tillhörighet (exemplevis att få vara en del av en klubb)
  • Sponsring (värdet av att få vara en mecenat)
  • Genom att skapa produkter som svarar till behoven i listan, att kombinera olika anledningar med varandra och med ens produkts unika egenskaper har man ett redskap för att skapa attraktiva erbjudanden.

    Jag upplever att det blir enklare att tänka när man har en lista med behov att svara mot. Fick du några nya idéer till ditt projekt? Är det något behov som fans har och kan tänka sig att betala för som saknas i listan?

    2 comments
    Perspektiv
    • http://Www.xtremecreator.com Andreas

      Är inte de 10 anledningarna grymt lika det Kevin Kelly har tagit upp om vad som får folk att köpa i en värld med fildelning?

    • Martin Thörnkvist

      Inte omöjligt. Vilka är de? Har du länk till artikel?