Att förlänga en livslängd

Female Yemen Chameleon
På min hallmatta ligger varje morgon ett exemplar av Sydsvenska Dagbladet. Det har det gjort i 28 år. Jag gillar det. Jag gillar det faktiskt mer och mer. Framförallt innehållet i den. Mitt bekymmer är att den är för bra för de 20 minuter jag har på mig att läsa den på morgonen och att den bara läses av mina sydsvenska vänner.

I söndags slog det mig igen hur bra Sydsvenskan är. Var tvungen att dra mitt strå till stacken och twittra om de texter jag tycker att alla ska läsa. Inte bara de av mina vänner som bor i sydsverige, utan alla vänner som kan läsa det svenska språket.

Så här gör jag varken jag eller någon annan varje dag. Jag tycker att det här finns två möjligheter för dagstidningar ta tillvara på. Livslängden på texterna och dess geografiska spridning.

Jag vet, mycket i dagstidningarna är nyheter som i sin definition har kort livslängd och måste ut omedelbart och det geografiskt begränsade spridningsområdet definierar vad som är en intressant nyhet för målgruppen. Men en dagstidning är så mycket mer. Det är krönikor, korta noveller, analyser och unika reportage med större relevans än 5 mils radie och längre livslängd än en morgon.

5 förslag för att öka livslängden på dagstidningars innehåll:
Låta nya texter sprida ljus över gamla
Kontextualisera gamla resonemang i ljuset av nya. På bloggar gör man det hela tiden genom att länka till sin äldre texter. Enskilda journalister släpper böcker med texter de skrivit under en lång tid på specifika ämnen. Jag skulle vilja se det här hända löpande, mycket oftare och i redaktionernas regi som nya paketeringar av material man redan publicerat.

Samla serier till en produkt
Tidningar är bra på att göra serier. Vad tycker partier om en viss fråga. Flera reportage från en händelse. Inbjudna författare som skriver korta noveller på ett tema. Sätt ihop dem i egna ramar och marknadsför dem för vad de är utan de förväntningar som kommer med förpackningen dagstidning.

Samlingar med foto
På dagstidningar finns fantastiska fotografer med egna redaktioner. Bilden är viktig i nyhetsrapportering. I den tryckta versionen av Sydsvenskan finns “dagens bild” som ges ett uppslag. Gör som Guardian gör med sin Eyewitness-app, en applikation för iPad med en bild per dag. Eller ännu hellre möjlighet att följa olika fotografer och teman kontinuerligt.

Vertikala prenumerationer
Det är inga konstigheter att bryta loss delar av en tidning och låta människor prenumerera på bara det de vill läsa. Framförallt om man inte bor i staden där tidningens redaktion sitter och därför inte bryr sig om lokalnyheterna. Eller om man har ett särskilt intresse för ett område. Erbjud prenumeration på en handfull eller fler olika delar av tidningen.

I olika former
Olika människor vill konsumera texter olika. Erbjud de nya produkterna på så många sätt som möjligt. Det är så klart enklare att göra i digitala former. Men mixen av digitalt och analogt är viktig att inte glömma bort. Gör en tryckt tidning som vanligt, erbjud alla nya produkter som print on demand, gör applikationer för olika plattformar, gör en webb-applikation som alla kan ta del av, släpp det hela som pdf, rss, kom på smartare saker än vad jag kom på den här morgonen.

Öppet mål
90% av jobbet görs redan, texterna finns där. I många fall är det kurerat (serier) och klart. Det är paketeringen och tillgängliggörande som saknas.

Livslängden på mycket av en dagstidningsinnehåll är längre en morgon. Det borde vara bra nyhet. Men den ökas inte automatiskt och absolut inte i formatet av en morgontidning med geografiskt kopplat namn. Man kan tjäna pengar på dem på morgonen lika väl som på kvällen vid veckoslutet och när tillfället ges tre år senare. Det vill säga ta betalt för samma sak flera gånger.

Det här är vad som hände när musik gick från att vara en produkt till en tjänst. När jag med Songs I Wish I Had Written släppte Moto Boys andra album så genererade det första mer intäkter från digitala tjänster än när det släpptes för två år sedan. De större skivbolagen jublade tidigt över att Spotify genererade mer pengar än iTunes. Genom att tillgängligöra stora kataloger började bolagen tjäna pengar på musik man inte dragit en krona på på 40 år.

För dagstidningar är timingen perfekt att segmentera sitt erbjudande. Man står inför lanseringen av nya digitala produkter på läsplattor. Istället för att lansera en produkt för alla borde man lansera en huvudprodukt flankerade av en handfull sidoprodukter paketerade efter olika användargrupper och intressen. Grupper av människor och intressen som har betydligt större räckvidd än sydvästligaste Sverige och med ett namn som inte exkluderar de som bor någon annanstans. Lite synd att Svenskan är taget.

Det är läge att vara kreativ i produktskapandet av ett fantastiskt innehåll. Har säkert missat massa bra saker här? Samla människor som mig med erfarenhet av andra mediadiscipliner, journalister, redigerare, fotografer, säljare, marknadschefer, programmerare, tryckare. Låt oss diskutera, testa, våga misslyckas och slutligen skapa produkter sprider innehållet längre än någonsin, både i tid och rum.

5 comments
Perspektiv
  • http://uppdragsmedia.se/2010/10/01/veckans-lankar-om-innehall-paddan-och-nya-publish/ Veckans länkar om innehåll, paddan och nya Publish « Uppdragsmedia – kundtidningar och redaktionell kommunikation

    [...] läsning om hur man förlänger livslängden på innehållet i dagstidningar. Från Media [...]

  • http://www.parkbench.se/2010/10/noterat-september-29-october-1/ Den digitala parkbänken » Noterat September 29 -October 1

    [...] Att förlänga en livslängd – [...]

  • http://mediaevolution.se/2010/10/06/lankkarlek-vecka-40/ Länkkärlek, vecka 40 « Media Evolution

    [...] veckans länkkärlek dröjer vi oss kvar lite kring livslängd (för tweets), drömmer oss bort med framtidskoncept för digitala böcker och tipsar om konkreta [...]

  • http://mediaevolution.se/2010/10/20/printad-omvarldsbevakning-och-forelasning-om-crowd-funding/ Printad omvärldsbevakning och föreläsning om crowd funding « Media Evolution

    [...] hänger på Twitter och sprider länkar på Facebook. Men nu tänkte vi leva lite som vi lär och förlänga livslängden på några av våra [...]

  • http://mediaevolution.se/2010/10/28/finansiera-mera-en-guide-till-crowd-funding/ Finansiera mera, en guide till crowd funding « Media Evolution

    [...] ihop alla texterna på ämnet på ett ställe så gör vi det enklare att följa vår tråd och vi förlänger livslängden på våra [...]