You Are In Control [konferensrapport]

Photo: www.youareincontrol.isFoto: www.youareincontrol.is

I helgen besökte vi You Are In Control-konferensen i Reykjavik tillsammans med 200 andra för att de gör samma grundantaganade som vi; att diskussion om möjligheter i mediebranscherna blir mycket bättre om man är representater från olika branscher istället för att bara samla en.

Fem teman var genomgående för de två dagarnas samtal: “Connecting with consumers”, “Funding”, “Creative Web Business”, “Copyright” och “Ethical Business”. En berättelse av vad som kom ur föreläsningarna och diskussionerna följer här.

DAG 1
The role of the creative industries, Anamaria Wills
Anamaria arbetar med att utveckla kreativa näringar och pratade om vikten av att träna för att bli bra. Att tillåta sig ha en lång läroperiod och under tiden “fail fast, fail often, to succeed sooner”. Hon avslutade med att ge ett gott råd: “operate from the hope of success rather than from fear of failure”.

Increasing and engaging your fans, Elisabet Gretarsdottir
Med bakgrund av att vi idag blir bombarderade med annonsbudskap pratade Elisabet, , om att man inte ska tänka marknadsföring när man vill få igenom sitt budskap. Snarare ska man skapa idéer för hur man underhåller sina mottagare och att kunna leverera dem ett värde bakom budskapet. Ge dem en historia att berätta vidare i form av kläder, uttryck och så vidare. Marknadsföring handlar inte om ens produkt utan om att skapa en upplevelse för sin publik.

Venture capital vs The creative industries, Helga Valfellis
Det här inspelet visade hur uppfriskande det är när man korsar olika branscher. En annan vokabulär och en annan bild av verkligheten sätter igång nya tankar hos en. Helga, New business venture fund, pratade om hur det finns en onödig konflikt mellan riskkapitalister och kreativa näringar. Onödig för att den till viss del bygger på okunskap om varandras arbetssätt och mål. Men frågan är om det är så enkelt som att lära känna varandra? När Helga tittat på vilka investeringar som gjorts i kreativa näringar de senaste åren så var det bara i plattformar, inga enskilda projekt. Hennes budskap till kreatörer var därför att skapa företag med flera projekt snarare än enskilda projekt om man behöver finansiell hjälp från en riskkapitalist.

Adapt or die!, Jonas Antonsson
För Jonas, som grundat spelbolaget Gogogic, är förmågan att förändra sig efter den rådande verkligheten den enskilt viktigaste egenskapen för företag att utveckla. Det räcker inte att göra allt rätt om det inte finns en marknad för det man gör. Det räcker inte att göra allt rätt ett år om man inte utvecklar det nästa år.

Remix and mashup culture: The next revolution or a gang of criminals?, Simon Iddol
En cover är när man gör en version av ett verk rakt upp o ner, när man gör en remix adderar man nya element, en mashup är ett nytt verk bestående av flera andra. För Simon, Audioporn Central, är detta inga nya fenomen. Innan inspelningstekniker fanns spreds sånger och så vidare genom att man återgav dem för varandra. En naturlig följd av det var att de inte blev exakt samma varje gång. Med bakgrund av vår kulturella historia menar Simon att den legala gråzon som de som gör remixer och mashups hamnar i är felaktig.

Fueling transition with soulful cooperation, Imogen heap
Artisten Imogen Heap presenterade hur hon de senaste åren arbetat för att skapa ett förhållande med sina fans och hur hon tagit hjälp av dem när hon själv fastnat i olika kreativa processer. Exempelvis bad hon sina fans på Twitter skriva 140 tecken långa bidrag till hennes biografi, vid ett tillfälle laddade hon upp flera versioner av en låt för att låta fansen bestämma vilken riktning den färdiga versionen skulle ta, hon har haft cello-auditions för att hitta en lokal cellist till varje stad hon skulle spela i, hon har låtit fans bestämma vilka 12 låtar de vill höra på konserter, på senaste Grammy-galan bar hon en Twitter-klänning som visade bilder fans skickade via en hashtag.

Digitizing chinese art in Beijing, Helen Caiyun Chen och Jeane Li
Konst som en näring är relativt nytt i Kina (men växer med 40% per år) och det finns ingen ordentlig infrastruktur för den digitala konstscenen. Helen och Jeane berättade om ett museum för digital konst som håller på att byggas i Peking och öppnas i juni 2011. Projektet är till hälften finansierat via statligt ägda organisationer (“en realtion till staten är ett måste”). Museet kommer bestå av en utställningsdel, ett digitalt arkiv och en utbildningsdel. Peking var given som plats för museet, exempelvis finns 70% av de kinesiska filmbolagen i där.

Transpanel: Sound of Change
Ett koncept som går ut på att diskutera ett ämne på tre olika konferenser. Tidigare har man diskuterat Sound of Creativity på C/O Pop i Köln och Sound of Politics på Reeperbahn Festival i Hamburg. Den här panelen handlade om huruvida den “kreativa klassen” har idéerna för att skapa förändring i samhället.

Generellt var alla överens om att kreatörer triggar innovation och påverkar samhället att bli mer entreprenöriellt. Helen Sildna från Tallinn Music Week lyfte fram de kreativa näringarna som en möjlighet för små länder att bli en global spelare. Reykjaviks nytillträdda borgmästare Jon Gnarr, med bakgrund som skådespelare och komiker, bildade för ett år sedan The Best Party. Han uppmanar kreatörer att bege sig in i politiken för att kunna påverka inifrån. Han hade också en bra kommentar om att våga säga “jag vet inte” oftare istället för att tro att man vet och bara köra på.

Intervju: Peter Wintonick
Den kanadensiska regissören Peter Wintonick hade en bra beskrivning av varför så många människor skapar så mycket film idag: “people are expressing themselves, instead of dreaming of becoming the new Terrantino”. En utveckling han gillar och benämner “documocrazy”.

DAG 2
Life Is A Game, Ian Livingstone
Ian, spelutvecklaren Eidos, pratade om hur mycket datorspelsbranschen utvecklats de 30 senaste åren i takt med tekniska landvinningar och hur den har gått från att vara ett styvbarn till de kreativa näringarna till att vara en av dess största och viktigaste. Han ser “spelifieringen” av våra liv som naturligt: “we learn thru play”. Han visade på hur internet har gett utvecklare tillgång till en global marknad vilket gett succéer som World of Warcraft och hur sociala plattformar har banat vägen för spel som Farmville (65 miljoner spelare per månad). Ian tror att framtida dyra AAA-spel kommer dra lärdom av hur onlinespel gör affärer, att eftersom spelare vant sig vid att inte behöva betala stora summor för spel kommer AAA-spelen säljas i episoder, “episodic gameplay”. Avslutningsvis pratade Ian om hur dagens datorspelsbransch använder kompetenser från alla kreativa branscher, framförallt film (“a game trailer is a film”) och musik (“contextual music increase expeeience”).

Workshop: Creativity meet money. Good, now let”s talk business?
Diskussionen kom att handla om hur man ska konstruera erbjudandet till sina fans. Benji Rorgers som grundat crowdfunding-sajten Pledge Music påpekade att “fans does not want to intvest in an artist, they want to be a part of them” och att en fanskara består av individer som hellre spenderar pengar på saker som ger upplevelser än rena produkter.

Yancey Strickler, som är en av Kickstarters grundare, fyllde på det resonemanget och pratade om att det inte är investeringsmöjligheten (dvs möjligheten att få tillbaka mer pengar än man satsat) som gör att folk involverade sig i projekt utan viljan att vara en del av dem: “will this make money?, is the wrong question, it”s rather about, do I like this project”.

Diskussionen handlade också om att kreatörer själv måste investera. Att gör några saker gratis för att få uppmärksamhet för att kunna tjäna pengar i ett annat led.

Yancey pratade också om möjligheten att hitta nya vägar genom att bryta mot existerande strukturer. Att till exempel sänka kostnaderna för filmproduktion genom att göra filmer kortare och att hitta på bättre “belöningar” för de som betalar för ens konst, en dvd eller en biljett till en biovisning räcker inte.

SUMMERING
Island är en bra plats att träffas på. Det är lagom nära för både amerikaner och européer, det är exotiskt och tillräckligt litet för att alla ska hålla ihop. På det hela taget så är You Are In Control en bra konferens med bra ämnesval och upplägg för att kunna lära känna nya människor. Hade man fokuserat ännu mer på faktorer som påverkar alla branscher, diskuterat dem tillsammans mer och lyckats få fler företag på plats hade det varit fem av fem.

Om du vill läsa mer om någon av diskussionerna så finns det massor av bilder www.youareincontrol.is. Hashtaggen #yaic på Twitter innehåller citat och diskussion.

Comment
Omvärld