Länkkärlek, vecka 40

I veckans länkkärlek dröjer vi oss kvar lite kring livslängd (för tweets), drömmer oss bort med framtidskoncept för digitala böcker och tipsar om konkreta tips för att få fram sitt budkap i pressmeddelande. Enjoy.


More on Replies and Retweets, statistik om en tweets liv
Många av oss använder Twitter. Det är ett sätt att följa vänner, sprida budskap och att förkovra oss i nyheter och idéer. Men hur ser egentligen livet för en tweet ut? Analysföretaget Sysomos har kikat på 1,2 miljoner tweets för att få fram bland annat att: bara 6 % av alla tweets blir retweetade, 23 % blir besvarade, i båda fallen sker en läsares reaktion i ca 95 % av fallen inom en timme. Det visar på att livslängden för en tweet i de flesta fall är väldigt kort och således att de flesta av våra meddelande på Twitter inte läses av alla våra följare.

Ideo om bokens framtid, tre framtidskoncept
Inuse tipsar om att kreativa byrån Ideo har tagit fram tre framtidskoncept för hur boken kan komma att utvecklas digitalt. Deras fokus ligger på att addera något som papper inte kan, det vill säga fler informationslager som exempelvis bokens påverkan på samhällsdebatten, gemensam faktakoll och interaktiva funktioner som suddar ut linjen mellan fiktion och verklighet.

Några tips när du ska göra en pressrelease
Gustav på UpSweden har gjort en konkret guide för den som ska skriva pressmeddelande: Ha en slagkraftig rubrik, se till att ingressen lockar till läsning, underlätta för journalisten med bra egna formuleringar, ha en historia att berätta och glöm inte att följa upp ditt utskick.

Vill du få vår Länkkärlek som ett mail varje onsdag? Skicka din mailadress till vår kommunikationsavdelning aka. Petra Berggren

Comment
Omvärld