8 råd till ett lyckat finansieringsprojekt

8 råd för ett lyckat finansieringsprojekt från Media EvolutionMed en bra idé för en medieprodukt i huvudet och tjänster för att användarfinansiera den tillgängliga för att ta hjälp av fans redan på finansieringsstadiet saknas bara ett upplägg för hur man lägger upp ett finansieringsprojekt.

Vi har kikat närmare på projekt som lyckats väl för att försöka förstå vad det är som gör ett lyckat projekt. Här är åtta tips på hur man får stöttning från blivande och nuvarande fans. Hur man får människor att öppna sina plånböcker för ens idé.

1. Bra idé
Det kvittar hur bra tjänsterna är på att engagera människor om inte kärnan i projektet, idén, är tillräckligt bra. Fila klart innan du ber om människors pengar.

2. Lyft fram dig själv
Var personlig. Fokusera på vem som står bakom projektet. Människor har enklare att stötta människor än projekt. Tänk på vem du är och kom på bra sätt att kommunicera det.

3. Berätta din historia
Vad håller du på med? Hur fick du idén? Vilken är din dröm? Vilka hinder finns för att projektet ska genomföras? Berätta om vilka knutar som just de pengar som kommer från den här finansieringen löser.

4. Lägg tid på en video
Lägg ner mycket tid på att göra en video där de tre översta punkterna framgår på ett övertygande och ärligt sätt. Konkurrensen på finansieringssajterna är stor. En video om projektet är det man först möts av.

5. Avgränsa
Försök inte baxa in hela ditt projekt eller liv i ett finansieringsprojekt. Bryt hellre ut en specifik del av det totala projektet, exempelvis klippningen av en film eller en del av en turné. Detta är lättare för finansiären att förstå och därmed engagera sig i.

6. Kreativa belöningar
Använd din kreativitet för att skapa olika belöningar som finansiärer får för att de stöttar ditt projekt. Be inte bara om pengar rakt upp och ner. Kombinera självklara saker, som till exempel den färdiga produkten när den är klar, med exklusiva belöningar som bara finns under en begränsad tid eller ett litet antal.

7. Lämna inga pengar på bordet
Finansiärer har alla olika mycket pengar och prioriterar så klart olika. Se till så att det finns belöningar för alla plånböcker och engagemang. Satsa på att ha 10-15 nivåer som täcker in belöningar för bidrag från från 100 till 50 000 kronor. Här har du möjligheten att använda människors vilja att ha det bästa, att vilja växla upp till nästa nivå för att bli ett mer fullvärdigt fan.

8. Skapa en påbyggbar historia
Ett finansieringsprojekt pågår oftast mellan en och tre månader. De flesta projekt drar in merparten av sina pengar i början och i slutet. Ett sätt att plana ut den kurvan är att kontinuerligt uppdatera finansieringsprojektet med nya detaljer och argument. Gör en plan redan i förväg för att kunna fylla på med nyheter efter hand.

Ladda ner råden som pdf
Om du tycker att råden var bra så kan du ladda ner bilden ovan som pdf. Kanske till och med printa för att sätta upp på väggen?

Fyll gärna på med fler råd och erfarenheter i kommentarsfältet.

____________________
Mer läsning:
Keys to crowdfunding success on Indiegogo – Indiegogo.com
Användarfinansiering som affärsmodell – mediaevolution.se
Användarfinansierng, ett urval av tjänster – mediaevolution.se

A comment
Perspektiv
  • ph

    bra tips! håller helt med. dock skulle jag vilja tillägga att finansiering kan bli enklare om man lägger till en “förlängd tidsfaktor”, alltså att pengarna inte måste fram på momangen. chanserna ökar om det kan få ta tid.

    (det gör det ju oftast, likväl, så lika bra ha med det som förutsättning).