Glöm inte bort att sprida ditt finansieringsprojekt


Femton procent av projekten på Kickstarter får inte en enda dollar. Det räcker alltså inte med att publicera ett projekt för att finansieringen ska lyckas. Finansieringstjänsternas uppgift är inte att attrahera finansiärerna. Den rollen är din.

Så hur gör du då för att lyckas i spridningen av ditt projekt? Här kommer några praktiska tips och rekommendationer.

Värva ambassadörer
Det mest framgångsrika sättet att sprida information om ditt projekt är förmodligen den klassiska ”mun till mun”-metoden. Du har säkert redan nu koll på vilka som är starka ambassadörer för ditt projekt. Satsa på att engagera dem! Är de lika imponerade av ditt projekt som du är kommer de garanterat att sprida ordet till sina vänner och bekanta. Vips så har du fler ambassadörer och därigenom även ett projekt närmare förverkligande.

Plantera mera!
Berätta om ditt projekt för dina nära och kära. Var rak och fråga om de kan hjälpa dig att berätta om projektet i sina digitala och fysiska kanaler. Självklart väljer du de vänner och bekanta du vet har ett nätverk som skulle kunna intressera sig för att finansiera din produkt eller tjänst.
Du kan även be dem som planerar att finansiera ditt projekt att göra det i ett tidigt skede. Finansiärer tenderar att inte bekosta projekt av personer man inte känner till förrän det är tydligt att projektet kommer att lyckas. Det är alltså bäst om pengarna rullar in tidigt.

Bloggare är dina bästa vänner
Lyckas du få populära bloggare, vars läsarkrets är densamma som din målgrupp, att skriva om projektet är du nästan hemma. Men att nå bloggarna kan vara klurigt. Börja med att identifiera bloggare som är viktiga för ditt projekt, det vill säga de som skriver om liknande ämnen. Lär sedan känna bloggarna så att du får en uppfattning om hur de skriver och om vad. När du har koll på det vet du också hur du ska formulera och vinkla din pitch. I pitchen är det viktigt att vara ärlig och transparent med vem du är och vad du vill. Skicka ett kort och personligt meddelande. Har du tur så nappar de och puffar för ditt projekt.

Sprid i tusen nätverk
För att få fler att uppmärksamma ditt projekt är det en bra idé att berätta om det i olika digitala nätverk där din målgrupp finns. Är ditt projekt till exempel filmbaserat, så vänder du dig mot filmforum. När du blivit bättre bekant med nätverken kan du börja puffa för ditt projekt. Återigen gäller det att vara ärlig och transparent med din roll.

Obs!
Var noga med att upprätthålla en löpande kommunikation med dina fans. Det värsta man vet är ju någon som dyker upp och visar välvilja enbart när de vill ha pengar. Välkomna och var proaktiv i samtalet med dina potentiella finansiärer/fans alltid och undvik den klassiska envägskommunikationen.

____________________
Mer läsning:
Användarfinansiering som affärsmodell
Användarfinansierng, ett urval av tjänster

Comment
Perspektiv