Länkkärlek, vecka 43

Den här veckan gillar vi att det ser ljust ut för magasin på iPad, att det startas en svensk twist på crowd funding-tjänst och att en kaffekedja satsar på innehåll i sitt wifi-nätverk.

Making Sense of Early Sales for Magazines’ iPad Editions
Adage presenterar statistik från de första månadernas försäljning av magasin på iPad-plattformen. Slutsatsen är att det ser ljust ut, i alla fall om man lägger manken till och inte bara lägger upp något som mest liknar en glossy pdf.

Crowdculture - en svensk twist på crowd funding
Crowdculture är en svensk twist på det globala crowd funding-fenomenet. På sajten kan kulturutövare lägga upp projekt de behöver hjälp att finansiera. Privatpersoner och näringsliv röstar på de projekt de vill se förverkligade genom finansiera med en egen slant. Lyckade finansieringsprojekt får även pengar från Stockholms stad genom Innovativ Kultur (sajten är därför bara öppen för projekt som ska utföras i Stockholm).

First Look: Starbucks Digital Network Is Here
Sedan en tid erbjuder den amerikanska kaffekedjan Starbucks gratis internettillgång till sina kunder. Nu är de redo att fylla nätverket med innehåll. Det kommer exempelvis innehålla nyheter, underhållning och erbjudanden för kvarteret man befinner sig i. Främsta anledningen till att man gör satsningen är att sälja mer kaffe inte att sälja innehåll…

Vill du få vår Länkkärlek som ett mail varje onsdag? Skicka din mailadress till vår kommunikationsavdelning aka. Petra Berggren. Spana också in tidigare veckors länkkärlek.

Comment
Omvärld