Länkkärlek, vecka 3

Den senaste veckan har till ovanligt stor del varit vigd åt att tänka, fundera och ibland till och med grubbla. Det är förmodligen en konsekvens den rättframma frågan “Vad är problemet”. Dessutom vi nyfikna på hur uppköpet av TAT kommer att utvecklas och tycker att det är intressant att tänka på hur man kan utveckla för två målgrupper gemensamt.

Vad är problemet?
Emilia Blom, user experience-designer på Good Old, skriver om vikten att inte vara för snabb med att hitta lösningar på problem. Att vi vågar ta oss tid att förstå och rama in ett problem innan vi börjar lösa det. Att våga ägna tid åt den del av processen som inte har någon konkret utkomst.

RIM: a leap ahead in user experience, but can it execute?
Vison and Mobile skriver om varför TAT är ett så viktigt köp för RIM. Frågan är nu, enligt skribenten, huruvida TATarna kommer få det genomslag inom RIM för att på allvar kunna implementera sin fingertoppskänsla för användarvänlighet och snygg grafik i Blackberry-telefonerna.


Jesse Schell, som talade på förra årets Moving Images-konferens, har satt ihop ett webbinarie om att utveckla spel för barn. Mer konkret så fokuserar han på hur man gör det roligt och lärorikt för föräldrar att spela tillsammans med sina barn. En intressant dimension och en användar metod för utveckling generellt, att ta tänka en extra vända på hur ens produkt kommer att användas.

Comment
Omvärld