Vad är spelifiering?


Foto: www.flickr.com/photos/alastaff (CC)

Förra året skrev vi vid flera tillfällen att våra liv håller på att bli ett spel. Det har varit ett hett ämne på konferenser som DICE, Moving Images och TED. Nu är det dags att göra något av den positiva känsla som alla har. Den här texten handlar om vad spelifiering är. Idag har vi ett rundabordssamtal om varför och hur. Spännande tider.

Spelifiering, eller gamification, är processen som flyttar lärdomar från spelskapande till områden som inte i grunden är ett spel. När man inför spelmekanik för att få användaren av exempelvis en tjänst att fortsätta använda den och att använda den mer.

Definition från The Gamification Encyclopedia:

“Gamification is the concept that you can apply the basic elements that make games fun and engaging to things that typically aren”t considered a game.”

som ska implementeras handlar om att fånga en användare och skapa anledningar att göra det intressant att fortsätta göra det man gör. Att vi ska spendera mer tid, vara lojala och sprida vidare till våra vänner. Vi känner igen det i spel som exempelvis olika “levels” och världar vi kan komma till eller från vardagen exempelvis när vi åker tåg tillräckligt mycket och får ett svart Prio-kort av SJ. I både spel och i vardagen samlar vi poäng för att hamna på topplistor och få bonusar.

För att få till bra incitament för deltagaren i spelet handlar det ofta om att kombinera olika typer av spelmekanik. För att underlätta det arbetet har spelföretaget SCVNGR tagit fram en .

Två exempel på spelifiering


I sin hybriddrivna bil Insight har Honda installerat ett belöningssystem där man får fler växter bredvid sin hastighetsmätare om man kör miljövänligt.


Japanska biltillverkaren Nissan är inne på samma spår i sin modell Leaf. Man har lagt på ett socialt lager där man kan mäta sin körning med andra, allt för att öka incitamentet att hålla nere sin bränsleförbrukning

Svårare än att trycka på en knapp

Under X Media Lab i Malmö förra veckan så hade Noah Falstein en bra poäng om något som är lätt att glömma när man står mitt i stormen som hajpade begrepp orsakar, det där nya är inte alltid så lätt som det låter. Vi ska inte tro att spelifiering är något man bara är en knapptryckning bort ifrån. Om man casino vill gå bortom samlandet av badgar och ledartavlor så måste man anlita någon om vet hur man konstruerar spelincitament på djupet.

Här ligger spelbranschens stora möjlighet. Kunskapen man besitter håller på att få ett betydligt bredare kundunderlag.

Spelmekanik är ett hantverk som kräver kunskap och erfarenhet, precis som en kock har kunskap om hur man lagar mat. Det går inte att köpa råvaror och trycka på “cookification”-knappen för att få en god rätt.

A comment
Perspektiv
  • http://topsy.com/blog.mediaevolution.se/2011/01/25/vad-ar-spelifiering/?utm_source=pingback&utm_campaign=L2 Tweets that mention Vad är spelifiering? | Media Evolution — Topsy.com

    [...] This post was mentioned on Twitter by Bodil Rosvall Jönsso, Media Evolution. Media Evolution said: Vad är spelifiering/gamification? En definition -> http://bit.ly/igfgkz Nu sätter vi igång rundabordssamtal om varför och hur. [...]