Varför ska man spelifiera sin verksamhet? [rundabordssamtal]

OK, spelifiering är hett som begrepp. Men varför ska företag spelifiera sina verksamheter och vad ska de tänka på när de gör det?

Till det här rundabordssamtalet sammanförde vi människor med lång erfarenhet från datorspelsskapande med sociala medier-experter och företag som har verksamheter som kan vinna på att spelifieras.

Efter att inledningsvis ha definierat för oss vad spelifiering egentligen är (processen som flyttar lärdomar från spelskapande till områden som inte i grunden är ett spel), fokuserade vi diskussionen på varför man ska skapa en spelmekanisk dimension till sin verksamhet.

Varför ska man spelifiera?

I diskussionen kom vi fram till fem positiva konsekvenser spelmekanik kan ha på en produkt.

Ökad lojalitet
Spelfunktionerna skapar ett lojalt beteende hos kunder, en vilja att återkomma till produkten.

Ökad användning
Utmaningar i användningen av en produkt gör att man skapar ett behov av att använda den mer och längre tid.

Viral spridning till nya kunder
Eftersom det är tråkigt att spela mot sig själv kommer befintliga kunder rekommendera produkten till sina vänner.

Påverkan på hur en produkt används
Spelkomponenterna styr användaren mot ett mål som produktskaparen definierat. Exempelvis att använda trappan istället för hissen eller som i de spelifierade bilmodellerna som hjälper föraren att köra mer energisnålt.

En känsla av identifikation
Om man bevisat är “power user” av en produkt så känner man sig stolt tillsammans med det varumärket.

Alla fem handlar på olika sätt om att skapa engagemang. Gabe Zichermann, som arrangerade Gamification Summit nyligen, twittrade klokt “Old loyalty programs: “buy now” and then engagement. New gamified loyalty: “like first” (engagement) followed by “buy”"

Vad ska man tänka på?

Innan du sätter igång och adderar spelkomponenter i din verksamhet eller anlitar någon för att göra det är det viktigt att veta vad målet för företaget är. Vad det är som adderar ett värde.

Sen börjar det svåra, vad ska vi göra då!? Här är några bra poänger att ha i bakhuvudet vi hade upp i diskussionen:

  • Försök att integrera spelmekanik på djupet i verksamheten och undvik fällan att “bara” skapa ett separat spel.
  • Värt att tänka på är också att spelet inte är för enkelt.
  • Glöm inte den sociala aspekten, konkurrens och äta kunna mäta sig är viktigt för att det ska vara kul med poäng.
  • Överaskningar är kul, en belöning är mer intressant om den kommer när man inte väntar sig den.

Sist men inte minst, glöm inte att gamification kan vara så mycket mer än pointification. Spelifiering kan, och bör, vara djupare än “Hur många points är det i en Cacciatore?”:

Rundabordssamtalet fördes mellan Annie Windh (Wihlborgs), Bobbi Augustine Sand (Ozma speldesign), Filip Rafstedt (ID kommunikation), Heidi Forbes Öste (2 Balance U), Martin Walfisz (Planeto), Johanna Nylander (), Mattias Pehrsson, (Sydsvenskan), Nicklas Cederström (Massive Entertainment), Per Winroth (Step 2 project) och Sara Ponnert (Media Evolution).

A comment
Perspektiv
  • http://medietrender.wordpress.com/2011/02/09/arets-hype-ord-gamification/ Årets hype ord: Gamification « Journalistikk, medier og samfunn

    [...] Sverige var nylig en del fagfolk samlet for å drøfte noe av dette, og i følge Martin Thörnquists blogg kom særlig fem punkter frem som mulige positive [...]