Spelifiering för förändring

Karin Ryding är grundare och creative director i vårt medlemsföretag Ozma Speldesign

Redan när vi startade företaget Ozma Speldesign år 2006 hade jag och Bobbi visionen att jobba med spel på nya sätt. Vi vill ta det bästa ifrån spelvärlden och applicera det på andra områden. Upplevelsen står i centrum när vi designar våra spel och vi gillar att utforska vad som gör människor lekfulla och kreativa.

Under årens lopp har vi gjort spel för utställningar och museum, sällskapsspel, positionsbaserade spel i staden, spelifierade webbcommunities och spel för organisationer.

Exempel på spelifierng: Tänk om!

Under 2007 gjorde vi på Ozma ett projekt i samarbete med kommunikationsbyrå Damanco. Vi fick uppdraget att skapa ett spelkoncept med syftet att inspirera personal på lasarett i Skåne att minska sin energianvändning. Bakom projektet låg RegionService – ägaren av sjukhusfastigheterna i Skåne.

Vi valde att lägga fokus i spelet på verkliga uppdrag i arbetsmiljön. Personalen fick poäng genom att på en webbsida registrera aktiviteter de gjorde, exempelvis stänga av datorer och släcka lampor. Avdelningarna på sjukhuset tävlade mot varandra och efter sex månader korades en vinnare. På tre av lasaretten minskade energianvändningen med 10-15% under och efter kampanjen.

Framtiden = WeProject

Vi tog med oss de insikter vi fick ifrån Tänk om! och utvecklade ett webbaserat verktyg vi kallar för WeProject. I WeProject plockar vi in det bästa ifrån både spel och sociala medier – allt för att skapa engagemang hos deltagarna.

WeProject riktar sig till företag och organisationer i behov av förändring. Det kan handla om behovet att arbeta med värderingar, kollektiv innovation eller mer praktiska förändringar på arbetsplatsen.

Ett belöningssystem ger deltagarna poäng för allt de bidrar med, till exempel att lösa uppgifter eller delta i diskussioner. Det går att lägga upp en WeProject-process som en tävling. Samtidigt ses hela organisationen som en helhet, där alla strävar mot samma mål: att uppnå så mycket engagemang som möjligt för den fråga man arbetar med.

Våra tankar om spelifiering

När man arbetar med spelifiering är det viktigt att se att människor är olika. Alla gillar inte att få poäng och tävla. Vi har lärt oss att det är lika viktigt att ta med kommunikation, lekfullhet och aktivitet. Våra erfarenheter ifrån Tänk om! var att många gjorde uppdragen, utan att registrera sin aktivitet. De gjorde det inte för poängens skull, utan för att de ville lära sig något och samtidigt ha roligt.

2 comments
Perspektiv
  • http://medietrender.wordpress.com/2011/02/22/journalistikk-vs-spill/ Journalistikk vs spill « Journalistikk, medier og samfunn

    [...] Ryding i Ozma Speldesign skriver på bloggen Mediaevolution at selv om belønning er en vanlig måte å tenke på når det gjelder spill, så er det viktig å [...]

  • Svenake62

    Hej hur applicerbart är detta i skolan tex när man skall jobba med mobbing ?