Länkkärlek, vecka 7


Två innovativa lanseringsmodeller signerade ledande aktörer i mediebranscherna och en glimt av hur ehandel via TV-apparater kommer att gå till. Det är vecka 7.

Radiohead To Release The “World”s First Newspaper Album”
Britiska bandet Radiohead fortsätter att släppa musik på innovativa sätt. I måndags meddelade de att deras nya album kommer i digital form redan på lördag. Fantastiskt att de väljer att släppa sin musik direkt till internet omedelbart efter att det är klart och inte väntar i månader på att skivor ska tryckas, marknadskampanjer ska rulla ut och andra ska ha åsikter om vilken tid på året som är ultimat att outa nya musik. Vinyler och CD-skivor kommer först i maj.

Exakt vad som menas med “newspaper” är lite oklart. Klart är dock att, precis som Per Sinding Larsen påpekar, så släppte ju faktiskt Malmöbandet The Ark sitt album som magasin förra året.

Treating Best Customers Better
Marknadsföringsgurun Seth Godin använder ibland sig själv för att testa nya idéer. För att hitta en rimlig prisnivå på sin kommande bok så låter han . För varje 5000 kunders epostadresser han får så sänker han grundpriset ($9,99) med en dollar. Han tänker sänka priset för de som förhandsbeställer till det når en dollar. Då har han 50000 epostadresser till människor som är intresserade av vad han gör. Ganska bra underlag för framtida försäljning (!).

First TV eCommerce for GoogleTV
TV-shop har vi skrattat åt länge, men nu får shopping framför TV en modern twist. Brittiska webbshoppen Net-A-Porter har lanserat en specialversion av sin butik på till Googles TV-plattform. Som Claes Magnusson på Malmö Yrkeshögskola brukar vara snabb att påpeka, appar och specialsajter för olika typer av skärmar har en spännande tid framför sig.

Comment
Omvärld