Att skapa film direkt till internet [rundabordssamtal]

I arbetet med vår publikation ”Direkt till internet” upptäckte vi att filmbranschen ligger efter det andra mediebranscherna vad gäller att producera och sälja specifikt för internet.

Två viktiga aspekter det digitala ekosystemet är att ha möjlighet att producera billigt och kunna sälja direkt till kund. Möjligheter som av olika anledning, främst tradition och höga kostnader för att göra film för bio, inte tas tillvara.

I samtal med filmare märker vi att det finns en frustration mot det tradtionella systemet och att det finns en vilja till förändring. För att rota vidare i det och så ett frö till action så bjöd vi in till ett rundabordssamtal. Här är vad vi pratade om:

Möjligheter för att skapa film för internet

Webben och mobilen är mer personlig än bioduken. Filmen kommer närmre dess betraktare. Filmer kan bli mer som en bok man har nära sig i vardagsrummet, sängen eller på bussen.

Rörliga bilder berör oss på ett direkt sätt som andra uttrycksformer har svårt att konkurrera mot. I det finns det en möjlighet till att öppna upp sig och använda crowdsourcing-verktyg för både skapande och finansiering.

För filmare handlar det om att planera på nytt sätt. Att tidigt ha förståelse för hur idé, publik och varför man ska engagera sig i just det här projektet hänger ihop.

Vårt beteende på internet kännetecknas av rastlöshet med snabba kast från det ena till det andra, vi ser hellre flera korta klipp än ett långt. För filmare innebär det att man måste börja slösa med idéer. Alla filmer behöver inte vara det där mästerverket. Det är okej att släppa tio filmer där den femte är den som drar in alla pengarna. Det är i slutändan publiken som bestämmer vad som blir mästerverk och inte. Lika bra att sprida sina chanser.

Så klart är det filmarens idéer som måste härska. Att kreatörens uttryck går för både publikens förväntningar och möjligheter med ny teknik. Filmbranschen behöver online kasinon inte en ny ”mästrare”. Nu kan vi skapa som vi vill ha det. Inte efter vad som förväntas och vad som vi tror är bäst för att få finansiering.

Samtidigt som det är viktigt att måna om sitt konstnärliga uttryck handlar filmskapande för internet också om att planera för att tappa kontrollen. Både tekniskt och mentalt. Att öppna upp för medskapande och acceptera att människor tittar på ens film i miljöer som inte har det perfekta ljuset, mysigaste fåtöljen eller den tänkta omgivningen.

Idéer

Det spelar ingen roll om vi pratar om filmskapande för internet eller bioduken, det är fortfarande förmågan att berätta något som är det centrala. Men för att dra nytta av nya möjligheter krävs det nya idéer. Här är några av de som kom upp under samtalet:

Större bild än det som kameran fångar
Film för nätet kan vara så mycket mer än bara film. Helt plötsligt finns det plats för kontext och de olika delarna lösgjorda. Musik, stillbilder och texter är fristående element som är straka i sig själv.

24 timmars-film
Skapa en känsla av att det är ok att missa vissa delar. Man tittar in när man har tid.

Spelmekanik i film
Skapa motivatorer för att komma tillbaka till en serie, regissör eller produktionsbolag.

Direkthet
Att använda flera filmer som publiceras direkt när de är klara vilket öppnar för dialog och diskussion.

Globalt språk
Vi är 9 miljoner som förstår svenska. Internet är så klart globalt och det kan var dumt att begränsa sin publik i onödan. Textning funkar på TV och bio men inte lika bra på en lite mobiltelefon skärm. Användning av infographics är ett sätt också kanske vi kommer får se en revival för stumfilmen.

Nu sätter vi igång en rörelse

Vi var alla överrens om att vi är något på spåren. Att det är läge att testa nya sätt att producera och distribuera film som komplement till hur det traditionellt sätt funkar.

Vi kommer bjuda in till ett samtal som enbart kommer fokusera på att skapa ett ramverk att utgå ifrån. Ett dokument där vi sätter ner begränsningar för hur vi ska skapa film som är anpassat till ett digitalt ekosystem.

Den 31 mars 9-13 är alla som vill vara med och utveckla de här idéerna välkomna att delta i en workshop. Maila yasemin@mediaevolution.se och säg att du kommer.

Låt oss konkretisera det här och börja filma.

2 comments
Perspektiv
  • Lennart

    Klart intressant och uppenbart att filmbranschen kommer fu00f6ru00e4ndras av den digitala utvecklingen. En invu00e4ndning: mu00e4sterverk u00e4r inte det samma som en publikdragare…

  • http://blog.mediaevolution.se/2012/02/03/film-direkt-till-mobilen/ Film direkt till mobilen | Media Evolution

    [...] För ett år sedan hade vi ett rundabordssamtal om hur man kan skapa och distribuera film direkt för internet. [...]