Augmented Reality och reklam

Michaela Schmied från medlemsföretaget Misprinted /Augmented Event arbetar bland annat med hur företag kan använda Augmented Reality. Här ger hon en introduktion till vad det är och exemplifierar hur det kan användas i reklam.

Augmented Reality, eller förstärkt verklighet, är ett koncept som gör att man kan ta det bästa från internet (det vill säga tillgång till massor av uppdaterad och färsk information) och lägga ihop med vår egen närmiljö. För att kunna se detta behöver vi en skärm eller något att visa resultatet på. Det betyder att vi kan visualisera realtidsuppdaterad fakta och information på ett bildorienterat sätt.

Som koncept är Augmented Reality kraftfullt och väldigt användbart. Det kan användas i spel, utbildning, handel, information, för beskrivningar och till sist alldeles ypperligt i marknadsföring. Det finns oändliga tillämpningssätt för denna typen av förstärkt verklighet, men det finns också också oändligt med alternativa presentationstyper. Det gäller bara att välja rätt tillfälle för Augmented Reality – precis som med andra presentationsformer.

Det här blogginlägget vill jag ägna specifikt åt Augmented Reality och reklam. Många undrar vad man ska ha det till. Eller framför allt: “Jaha, så nu ska jag bli överröst med ännu mer reklam?”. Och strax därefter kommer en mardrömsbild om reklam i det virtuella rummet upp. Aversionen för blinkande budskap i mängder som allmänt gör intrång där det inte är uppskattat finns nog hos större delen av vårt lands befolkning, inklusive oss som själva arbetar med reklamproduktion.

“Great. Marketeers can now spam my eyeballs.”

Reklam som en intelligent och välkommen upplevelse

Vi ska inte glömma bort att god reklam är önskad, intelligent och icke påträngande – spelreglerna är precis de samma för Augmented Reality som för 2D-reklam. Ett budskap som är väl anpassat efter plats, tillfälle och mottagare kan göra hela skillnaden och god reklam är i många fall till och med uppskattad. Mina egna favoritkampanjer genom tiderna är Radiotjänsts “Tackfilm”, Greenpeace’s “Green my Apple”-kampanj, och Philips reklamfilm “Carousel” för deras nya 21:9 TV. Med Augmented Reality är mina tre favoriter den svenskproducerade General Electrics-kampanjen “Plug into the Smartgrid”, så klart Lego’s interaktiva kiosker i butik (som implementerades globalt efter lyckade tester), och utomhuskampanjen “Billboard against aggression” i Nederländerna.

Jag vill också belysa skillnaden mellan begreppen ‘marknadsföring’ och ‘reklam’. Marknadsföring är ett vidare begrepp som omfattar allt som ett företag gör i syfte att främja sin försäljning och sina produkters upplevda attraktivitet. Det innefattar exempelvis kundvård, produktutveckling, försäljning både i personlig form såväl som i publicerad eller tryckt form, såsom PR eller reklam. Augmented Reality kan användas för att berika användarens upplevelse på många sätt – men det måste inte vara i klassisk reklamkampanjsform.

Med andra ord, augmented reality kan användas för att göra bra reklam såväl som dålig, och det kan också bidra till ett företags digitala närvaro med interaktivitet.

Internets barndom och Augmented Reality som spermie

Idag går det att göra kvalitativ Augmented Reality ganska enkelt. Det finns dock en hel del konkreta begränsningar och avvägningar man behöver känna till och arbeta med, för att välja rätt plattform för aktuell målsättning. Vill du lära dig mer om vilka begränsningar det finns för Augmented Reality så läs gärna mer här. Det fina är att området utvecklas och att nya tekniker (exempelvis HTML5) kommer att ge nya spelregler.

Som koncept sett är Augmented Reality ungt, men det är definitivt framtiden – vare sig det används i reklam, som marknadsföringsverktyg, i utbildningssyfte eller för underhållning. Eller, en liten del av framtiden iallafall, med tanke på vidden av den digitala interaktion som är möjlig och som vi med stor sannolikhet kommer uppleva, förutsatt att teknisk och digital innovation får fortgå.

A comment
Perspektiv