Consumer Behaviour

Att den digitala framfarten i vårt samhälle har förändrat vårt sätt att konsumera är nog ingen nyhet för dig. Men hur gör den det och vad får det för konsekvenser för hur vi utvecklar produkter, säljer våra varor och tjänster.

I september tittar Media Evolution närmare på konsumentens beteende. Med hjälp av våra medlemmar blir det föreläsningar, utbildningar och digitala funderingar som vi hoppas att du vill vara en del av.

Vad skulle t ex få dig att köpa nyttigare (och kanske gärna giftfri) mat? Kanske du redan gör så? Vad gjorde att du började göra det, om du inte alltid har gjort det förstås?

När Sille Krukow hjälpte en matbutik att få sina kunder att köpa mera grönsaker gick hon till butiken och studerade kundernas beteende. Hon såg då att kunderna köpte förpackningar som var färgglada, egentligen oavsett vad som var i dem. Så genom att sätta stjärnor i lysande färger på grönsaker ökade försäljningen markant.

Vi handlar på instinkt och rutin, det går av sig själv, som när du kört bil samma runda i flera år, så tänker du inte på var du ska svänga utan bara gör. Kolla in Silles intressanta snack från #theconf 2014!

Men hur ska då butikerna agera när allt fler handlar sin mat på nätet? Kommer de nätbaserade konsumenterna bli lika påverkade till impulsköp som kunderna i den fysiska butiken? Med färdiga matkassar och leverans till dörren köper du inte de där extra godsakerna som du kanske annars gör när du väntar i kassakön och som bidrar till butikernas viktiga omsättning.

En googlesökning visar att det bara är kvinnor som shoppar online, gärna liggande.

Jordens begränsade resurser
Många är vi som nöjer oss med att ha tillgång i stället för ägande.
De traditionella ägandeformerna förändras och hela industrier måste anpassa sig snabbt. Hur förbereder man sin affärsidé på att försäljningskanaler och konsumentbeteenden snabbt kan förändras?

Kan internet hjälpa oss att dra ner på konsumtionen och spara på jordens resurser, som i år redan tog slut i augusti? Nu när vi nu kan söka efter kunskap att grunda våra köp med bra research och beställa varor från hela världen. Men med ökade klyftor i världen – blir dessa tjänster endast de rika gang som har tillgång till datorer internet och har råd att använda dem? Eller kommer barnen i vår värld vara så vana med det digitaliserade livet att det spiller över på alla?

 Förändra din bransch

2011 pratade Björn Jeffrey från TocoBoca om hur barn har adopterat till den nya digitala världen i en tidig ålder och hur de med lätthet hanterar den. De hade titta mycket på hur blockbusterleksaker har gjorts tidigare, och hur de, när de kommit ut på marknaden hade förändrat deras marknad på innovativa sätt. Se hans snack från The Conference här!

Konsumentmakt
Den digitala utvecklingen ger även oss konsumenter mera makt som konsument, vi kan säga ifrån mot tillverkare och handlare som vi tycker hanterar jorden och sina anställda inhumant och vi tillåts vara kräsnare. Men är tillverkarna och handlarna redo för det, kan de hantera denna feedback och ändrar de sina beteenden de med, vill dom ens?

Som ni märker får jag så många frågor i skallen när jag tittar på våra beteenden när vi handlar. Det är något som naggar i mig då det känns så viktigt för mina barns framtid på ett jordklot som dräneras. Jag hoppas att vi gemensamt kan hitta svar på några av frågorna under september.

Vi är säkra på att många av våra medlemmar kan mycket om konsumenternas förändringsmönster och dom tankarna vi vill gärna höra!

Vidare läsning;
Psfk. har intressanta analyser om saker i världen, som tex. – What The 2030 Consumer Will Look Like, DN spekulerar hurNordic eCommerce Summit

Och, det finns en massa bra snack från The Conference genom åren om Human Behaviour!

Comment
Perspektiv