Open Agency – Film for makers, fans and brands!

Gör något annorlunda. Eller gör som du brukar. Så länge det som du har att säga intresserar den som ser din gif, video, vine eller film så löser det sig.

Så kan man lite förenklat summera förra veckans Open Agency om film och kommunikation. Open Agency är ett rundabordsliknande samtal som Media Evolution håller en gång i månaden på deras valda månadstema.

När Volvo gjorde reklamfilmen The Epic Split med Jean-Claude Van Damme var det bara en av flera idéer som man hade på listan. Man var långt ifrån säkra på att det skulle vara just idén med det akrobatiska grepept som skulle fungera bäst

Det var väl dock tur att de i slutändan valde just den. Och kompletterade filmen med en digital lanseringsstrategi som Jesper Åström beskriver i fascinerande detalj . Det blev toksuccé. Fast det är väl osäkert hur många lastbilar de sålt på grund av filmen. Varumärket Volvo lär dock ha stärkts en smula, gissningsvis.

Relaterat till detta berättade Mattias från Chimey Group hur de arbetat med flera olika versioner av filmer för Läkerol för att hitta den som gav bäst resultat. “Always in beta” var ledordet. Bästa resultatet fick dem när de kastade om den logiska ordningen och lade slutet först. Detta fick folk att stanna kvar för att få reda på vad som hänt som lett fram till slutet.

Precis som i all annan kommunikation är det svårt att på förhand veta vad som funkar bäst.

Men hur väljer man då rätt? Gäller det egentligen några särskilda regler när du kommunicerar med just rörlig bild, eller är det samma regler som gäller för all annan kommunikation, dvs att göra något som är intressant?

För samtidigt som det universella angrepssättet (om du inte har något intressant att berätta är det ingen idé) gäller, så gäller särskilda förutsättningar så fort du börjar med fundera på att kommunicera via rörliga bilder. Flera av de byråer med film som specialtet som var på plats vittnade om att när man arbetar med film så kopplas de in allt för sent i processen. Det hade man troligen inte gjort om det handlat om att kommunicera via mer traditionella medier.

Johan Widerholm är digital strateg på SVT och inledde Open Agency  med att lista ett par trender/nulägen som varje kommunikatör, marknadsförare eller strateg med ambitioner att navigera i rörlig bild-landskapet bör ha koll på. Bland dessa spaningar nämnde han fenomenet att allt fler plattformar nu blir producenter. Som Netflix när de gör House of Cards, eller när YouTube kompetenshöjer sina partners kunskaper i videoproduktion. Men även publiken blir allt oftare producenter idag. Som när Bacillakuten gjorde sången “Snoppen och snippan” som sedan togs vidare av barn och ungdomar som gjorde egna versioner.

Att få sin målgrupp såpass engagerad att de vill bidra med tid, kreativtet och lust för att förädla ens kommunikationsprodukt är något som många kommunikationsstrateger drömmer om.

Kanske tänder just rörlig bild den gnistan lite extra lätt?

 

 

För mig som arbetar inom offentlig sektor är just engeagemangsfrågan något som ofta tas upp som en rejäl utmaning. Hur får man målgruppen att engagera sig? Svaret är lika enkelt som brutalt utmanande: om du gör något som är tillräckligt intressant kommer de engagera sig. Simple as that.

Att arbeta med film inom platsmarknadsföring är vanligt. M;en ofta ser filmerna exakt likadana ut. Byt ut loggan i slutet bara. Just nu är vi på Region Skåne och Business Region Skåne igång med att ta fram en ny film om Skåne (koncept av The Fan Club, produktion av Redoop).

Så när jag någon dag efter Open Agency träffade Redloop för att diskutera Skånefilmen hade jag stärkts i min uppfattning om att vi dels faktiskt har något intressant att säga och att vi kan förstärka det rejält om vi vågar ta ut svängarna och överraska – något som just filmmediet ger oss möjlighet till.

Ni kommer få se resultatet senare i vår.

Måns Renntun
digitala medierstrateg
Region Skåne

Nästa Open Agency är fullbokad men på Rethinking Communication – Mångfald och Integration den 29 april finns det platser kvar!

Comment
Perspektiv