Urban Development – Digitalisering och kommunikation

Vi lever i en tid där städer marknadsför sig likt populära varumärken för att attrahera rätt sorts invånare. Känner du igen fenomenet? Behovet för städer att positionera sig för att attrahera kapital ökar, hur hittar man det unika för en stad? Vilken är USP:n och vad är värdet för invånarna?

Ja, då var det dags för ännu en levande trendspaning, från New York hela vägen ner till dirty south Malmö. Tillsammans med @mediadev och @unicom_se bjöds det upp till god frukost och mingel över kaffe i namngivna koppar. Dagens gästtalare Cecilia Cassinger, PhD i Strategisk Kommunikation satte tonen för samtalet. Urban development, digitalisering och kommunikation.

Samtidigt som vårt industrisamhälle långsamt förfallit har det tagit oss in i en tid där geografi och strategiska lägen inte längre spelar någon roll för kapitalet. Detta är en tid där digitaliseringen och kommunikationen har en enorm betydelse för samhällets utveckling. Vilka sorts människor får plats i detta samhället? Vilka vill destinationerna och städerna ska besöka och bo i dessa framöver?

Det pågår visionsarbeten landet över med nya satsningar på hållbara, serviceminded och högteknologiskt uppkopplade städer. Tanken är att människan är den som ska stå i centrum i det postindustriella samhället. Människor, som är innovativa, kommunikativa och serviceinriktade.

Visst är det människorna som gör en stad attraktiv, men vilken typ av människor vill vi befolka vår stad med? Kommer vår strävan efter visioner för vårt samhälle och de beslut vi tar idag krocka med de som redan bor där? Hur passar folket in i visionen, de vanliga människorna, de människorna som bor här nu jämfört med de vi vill ska bo i staden 2035? Finns de ens plats för vanlisar i den visionen, jag är inte helt säker.

Cecilia Cassinger berättar om att det krävs en annan typ av infrastruktur för att upprätthålla det nya samtalet, fullt av företagsamhet och entreprenöriell kraft. Vi behöver ett annat sätt att prata om kommunikation, inte med det företagsekomomiska språket utan ett språk som involverar människor och är förståligt för att bygga den nya staden.

Det är tydligen lite fult att kalla det för varumärkesarbete när det kommer till städer och kommuner ­ istället pratas det om förändringsarbete och identitet. Visst behöver även städer en identitet, vi i Malmö är en stad som inte är rädda för lite ”skit under naglarna” medan Landskrona fortfarande letar efter sin med otydliga Instagramkonton.

En annan härlig diskussion handlade om vad som händer när man släpper kommunikationen fri till invånarna? Vad gör digitaliseringen med staden och stadsdelarna, hur kan vi bygga något tillsammans med invånarna? Kommer delar av invånarna att använda sitt inflytande till att bygga den där simhallen alla i Ängelholm bråkar om? Om vi skapar städer som premierar innovatörer och entreprenörer dröjer det nog inte länge innan vi får se smarta, snabba och kraftfullt effektiva samlingar av medborgare med gemensamma demokratiska mål. Tillsammans genom digital kommunikation kommer de under en hashtag och en Instagram­kampanj driva den urbana utvecklingen framåt med likes och kommentarer.

/ Nino Subotic ­
Grundare och VD på Framkalla ­
framkallaapp.com 

A comment
Perspektiv
  • Pierre Karlsson

    Härliga tankar hur får man gehör hos respektive partistyrning i städer är inte det ett massivt problem?