Nästan en miljard människor spelar svenska spel.

Nästan en miljard människor spelar svenska spel.

Ett par av de senaste årens största spelsuccéer, Minecraft och Candy Crush är utvecklade i Sverige, och i Malmö finns välrenommerade spelstudios som Massive, Tarsier, Mediocre och Simogo. På ett sätt är Sverige unikt som trots sin lilla storlek har flera företag som både gör stora AAA-produktioner och nyskapande indiespel till mobiler.

Sydsverige på internationella spelkartan
Spelscenen i Malmö är extra intressant. Närheten till Köpenhamn ger en gemensam arbetsmarknad för branschen. Yrkeshögskolan The Game Assembly är en av Sveriges bästa utbildningar för aspirerande spelutvecklare och eldsjälar i regionen har byggt upp det kluster av företag i Skåne och Blekinge som satt Sydsverige på den internationella spelkartan. I slutet av månaden är det dags för Nordic Game, Nordens egen spelkonferens som varje lockar både talare och besökare i världsklass. Malmö är lagom stort och tillräckligt internationellt för att inspirera till öppenhet och kreativitet. Människor blir sedda och kontakter knyts.

Spel är nutid och framtid
Spel utmålas ibland som en framtidsbransch, och det kanske stämmer, men framför allt är spel nutid. Fler och fler spelar och i takt med den tekniska utvecklingen och människors tillgång till datorer och mobiltelefoner har fler och fler upptäckt spelglädje. I dag går de flesta svenskar runt med en avancerad spelkonsoll i fickan eller handväskan, och det finns nästan inga hinder för att börja spela eller testa nya spel. Människans upptäckarlust, nyfikenhet och fascination för berättande och nya historier tas tillvara på i spelens värld, och det är en aktivitet där man själv får stå i centrum, pröva nya saker och uppslukas för en liten stund. Oavsett om det handlar om frågesportspel med vänner i väntan på bussen, eller äventyrsspel hemma i soffan framför en stor skärm är spel lustfylld underhållning och en kulturform där konsumenten måste vara aktiv.

En av de mest spännande sakerna med spelbranschen är att den ständigt förändras och spelen följer ofta innovation och teknisk utveckling nära. För tio år sedan var mobilspelen en liten nisch på pytteskärmar med låg prestanda och togs knappt på allvar. I dag omsätter den miljarder. Om tio år är det något annat. Framtiden är spännande.

Johanna Nylander
Ansvarig samhällsfrågor | Policy Affairs Dataspelsbranschen

Comment
Perspektiv