Vi snackar data med Jens!

Jens Grip är VD på OddHill och är en av våra bästa medlemmar. Yes, han är helt klart en av våra favoriter. Jens jobbar för nätverket, är engagerad i vår valberedning och höll här om veckan en föreläsning på en workshop för Kultur Skånes nätverk om den digitala omställningen – som han också medverkade till att ta fram.

Odd Hill arbetar med att ta fram webbplattformar och kommer i sitt arbete kontakt med många olika typer av datamängder som ska implementeras in på användarvänliga sätt och som ger nytta till slutanvändaren.

Under november hade vi månadstema Craft of Data där vi tittade hur ska vi jobba med all data vi samlar på oss. Sweco, Sustainable Brand Insight, Netservice i Skåne, Mediaklar, InnoVentum och LePacte blev  medlemmar och 1129 antal personer deltog på våra evenemang

Hej Jens! Ni arbetar med data på så många olika sätt, hur skulle du säga att folk ska tänka när de ska se över hur de ska använda sin data? 

Jag skulle säga att det finns tre grundläggande delar: upptäck er data, kombinera olika datakällor och framförallt knyt den till er kärnverksamhet.

När det gäller att upptäcka data så missar man lätt olika delar. Data kan vara allt ifrån platser för verksamhet, kundregister, material som foton, filmer mm. till användargenererade data.

Den riktiga styrkan kommer dock när man kombinerar olika data, en mashup, enklaste exemplet på detta är att kombinera t.ex. google maps med olika platser. Men man kan också göra så mycket mer, t.ex. kombinera olika kundregister med andra organisationer, skapa helt nya tjänster genom olika data.

Men den allra viktigaste delen är att knyta ert arbete med data till er kärnverksamhet så att det inte kan nedprioriteras. Ett tydligt mål som överensstämmer med era verksamhetsmål är vitalt, oavsett om målet är vinst, CSR eller liknande så måste det bli en affärskritisk del i er verksamhet.

Och sen finns det en till sak som kan tiodubbla era satsningar, öppna upp er data så att ni kan få nya samarbeten och oanade möjligheter.

 

OddHill är ju medverkande i projekt där man tittar på nya koncept som tex Vinnova finansierade Data Innovations Arena - varför väljer ni att delta i sådana projekt?

DIA är en av de mest spännande projekten vi har varit med i. Vi deltar för att få en möjlighet att bidra med vår kunskap och få en samarbetsarena för att kunna genomföra projekt som gynnar samhället som vi inte kunnat göra själva. Projektet fokuserar på att använda data för att främja hur folk brukar kollektivtrafiken. Vi, Media Evolution, flera större bolag i regionen, Skånetrafiken och Malmö stad/Lunds komun har gått in med finansiering i form av arbetstid. Högskolor och universitet, som t.ex. MAH och LTH, har fått budget från Vinnova för att bistå med deras kompetens.

Förutom kontakterna som skapas så har vi även tagit en idé, skapad på en av våra utvecklardagar där Odd Hill och MAH samverkade, från idé till prototyp och genom projektet har vi de rätta organisationerna med oss för att kunna åstadkomma ett helt nytt sätt att använda kollektivtrafiken i en snar framtid.

 

Du höll en rosad föreläsning om digitaliseringen inverkan och omställning på samhället här om veckan – hur kändes det och vad tar du med dig av den erfarenheten?

Det kändes klockrent! Att få en chans att nå ca 80 personer inom kulturnäringarna med trender inom det digitala och föra vidare det som vi workshop:at fram på Media Evolution var en ära. Framför allt tar jag med mig att det är sjukt kul att föreläsa om ett ämne man känner till väl, och att vi bara är i starten av Industri 4.0.
Det bubblade verkligen av vilja att kasta sig ut i ett nytt landskap hos de som var där.

Vad arbetar ni med på Odd Hill just nu? 

Just nu vidareutvecklar vi vår största lansering någonsin där vi byggt en lösning för att köpa biljetter till Malmö Opera, Malmö Stadsteater, Malmö Live och Skånes dansteater. Ett stort komplext projekt med API-kopplingar till deras riktigt grymma nya biljettsystem.

Och så jobbar vi på ett gäng större intranät, har ett par spännande publika webbplatser till Region Skåne och två spännande E-hälsa projekt.

 

Är det någon kunskap eller annat som ni letar efter just nu?

Absolut, vi söker just nu efter fler med kompetens inom Design och frontend och kommer inom kort lägga ut följande jobbmöjlighet i våra kanaler.

Som designer på Odd Hill arbetar du med design-visuals, mockups, wireframes och konceptskisser på både enklare och mer avancerade användargränssnitt. Du är därför van användare av Photoshop samt Illustrator och har en förståelse i vad arbete med wireframes innebär. Du har ett genuint intresse av design och du kan kommunicera dina idéer på ett tydligt sätt. Du arbetar även med frontend-utveckling och har erfarenhet och kunskap inom CSS, SASS, HTML5 och Javascript.

 

Vad är nästa event på Media Evolution som du ska medverka på?

Så här innan jul är dagarna rätt fyllda, men jag kommer inte missa VBAW – XMAS och ladda upp för nästa års spännande workshop´s och föreläsningar.

 

Under december delar vi med oss, av varandras kunskaper och events, hoppas vi ses!

Comment
Omvärld Perspektiv