Om att bygga sitt eget mediehus. Kommunicera PR delar kunskap på Sharing Club.

Benjamin Palmqvist och Joel Callegari från den Malmöbaserade PR-byrån Kommunicera delade på Sharing Club med sig om deras kunskap kring hur personer idag bygger sina egna mediehus genom sociala mediekanaler. Men också hur digitala påverkare med en hängiven publik blir till framstående opinionsbildare med stort inflytande.

Digitala påverkare är personer som genom sina egna digitala kanaler når en stor skara av människor. Det kan exempelvis vara en bloggare, youtuber eller en Instagramprofil som på olika plattformar har många och ofta väldigt hängivna följare, förklarar Benjamin Palmqvist, digital strateg på Kommunicera.

Att som företag nå ut med sitt budskap genom kända personer är egentligen inget nytt. Men att göra det på ett strategiskt sätt i en digital miljö kräver nya insikter. Fler företag och organisationer väljer idag att kommunicera genom digitala påverkare. Det är en växande trend där både företag och digitala påverkare ser stora affärsmöjligheter och långsiktiga synergier.

–   Det gäller att förstå hur modellen ser ut för att bygga ett effektivt samarbete mellan varumärke och digital påverkare. Men också ha kunskapen kring hur man skapar kreativt innehåll och aktiviteter som är anpassade efter vilken kanal och påverkare, säger Benjamin.

Ett bra svenskt exempel är YouTube-profilen Clara Henry. Förutom sin populära YouTube-kanal som har cirka 400 000 prenumeranter har hon etablerat sig på en rad olika digitala plattformar. Hon bloggar, driver en podcast, finns på Instagram och Snapchat, har en egen app, och säljer produkter i sin egen webbshop, för att nämna några exempel.

–   ­Clara Henry har på ett framgångsrikt sätt lyckats bygga upp sitt egna mediehus genom att vara aktiv på olika digitala plattformar. Det gör henne idag till en mycket intressant påverkare med stort inflytande, säger Benjamin.

/Joel Callegari, PR-konsult på Kommunicera.
joel@kommunicerapr.se
0704-37 57 67

Comment
Omvärld Perspektiv Uncategorized