Social Gaming & Virtual Goods Summit 2010

Vad är egentligen ett socialt spel? Att benämna ett spel som socialt är ju ganska märkligt tycker jag, eller i alla fall svårt att definiera. Vad är det? För första gången i Europa gick av stapeln den 11 -12 november 2010 i London. När events som dessa sker runt ett ämne som Social Games, blir ofta [...]

Läs mer
A comment
Perspektiv

Länkkärlek, vecka 47

Den gångna veckan verkar världen ha kretsat kring Frankrike och crowdsourcing. I alla fall är det det som speglas i de tre länkarna vi ger lite extra kärlek nedan. Unifrance kör on line-festival På tal om att skapa direkt för internet så äger en fransk filmfestival rum i januari endast på webben. Smart drag både [...]

Läs mer
A comment
Omvärld

Länkkärlek, vecka 43

Den här veckan gillar vi att det ser ljust ut för magasin på iPad, att det startas en svensk twist på crowd funding-tjänst och att en kaffekedja satsar på innehåll i sitt wifi-nätverk. Making Sense of Early Sales for Magazines’ iPad Editions Adage presenterar statistik från de första månadernas försäljning av magasin på iPad-plattformen. Slutsatsen [...]

Läs mer
Comment
Omvärld

Glöm inte bort att sprida ditt finansieringsprojekt

Femton procent av projekten på Kickstarter får inte en enda dollar. Det räcker alltså inte med att publicera ett projekt för att finansieringen ska lyckas. Finansieringstjänsternas uppgift är inte att attrahera finansiärerna. Den rollen är din. Så hur gör du då för att lyckas i spridningen av ditt projekt? Här kommer några praktiska tips och [...]

Läs mer
Comment
Perspektiv

8 råd till ett lyckat finansieringsprojekt

Med en bra idé för en medieprodukt i huvudet och tjänster för att användarfinansiera den tillgängliga för att ta hjälp av fans redan på finansieringsstadiet saknas bara ett upplägg för hur man lägger upp ett finansieringsprojekt. Vi har kikat närmare på projekt som lyckats väl för att försöka förstå vad det är som gör ett [...]

Läs mer
A comment
Perspektiv

Användarfinansiering som affärsmodell

Traditionellt sätt har funderingar kring nya affärsmodeller för medieproducenter handlat om att se över vad som händer efter att en produkt eller tjänst är klar. Man vrider och vänder på vilket sätt man ska få konsumenter att öppna sina plånböcker. Det gör alla som har en produkt att sälja fortfarande. Men fler och fler lägger [...]

Läs mer
9 comments
Perspektiv

Ett magasin på två dygn med hela världen som medarbetare

För två veckor sedan fick ett gäng tidningsmakare i San Francisco en idé om att skapa en crowdsourcad tidning på 48 timmar. Sagt och gjort. Med Twitter som masskommunikativt medel och sin blogg som samlingspunkt började man preppa och peppa för att skapa 48 Hour Magazine. “No long commitments. No pitches. No grinding editing process. [...]

Läs mer
6 comments
Perspektiv

Crowdfunding-tjänsten Sellaband går i graven

Den hollänska crowdfunding-tjänsten <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Sellaband">Sellaband</a> ser ut att ha <a href="http://www.hypebot.com/hypebot/2010/02/sellaband-files-for-bankruptcy.html">gått i konkurs</a>.

Läs mer
Comment
Omvärld