Att skapa film direkt till internet [rundabordssamtal]

I arbetet med vår publikation ”Direkt till internet” upptäckte vi att filmbranschen ligger efter det andra mediebranscherna vad gäller att producera och sälja specifikt för internet. Två viktiga aspekter det digitala ekosystemet är att ha möjlighet att producera billigt och kunna sälja direkt till kund. Möjligheter som av olika anledning, främst tradition och höga kostnader [...]

Läs mer
2 comments
Perspektiv

Technology and content rowing the same boat

The first quarter 2011 Apple made a profit of $26.74 billion $6 billion. An impressive 17% of that is from their latest product, the iPad. Having followed Apple”s reports for some years it struck me just how unimportant content distribution is for them. In economic terms at least.  The iTunes store counts for only 5% [...]

Läs mer
A comment
Perspektiv

Positiv snuttifiering

Snuttifiering har ursprungligen den negativa innebörden att vi inte förstår sammanhanget när information kommer till oss i små delar. Men jag upplever att vi blir bättre och bättre på att skapa sammanhang av snuttarna. Att vi till och med håller på att bli beroende av snuttifierad information för förstå helheten. Är snuttifiering rentav något positiv? [...]

Läs mer
2 comments
Perspektiv

Kommer litteratur, film och musik se annorlunda ut framöver? [virtuellt rundabord]

Hur påverkas sätten vi skapar på när teknik och beteendemönster utvecklas? För att gräva djupare ställde vi några frågor till tre medieproducenter i ett virtuellt rundabordssamtal med olika uttryckssätt som sin expertis. Camilla Malmberg är filmproducent och arrangör av dokumentärfilmsklubben Doc Lounge, Thomas Andersson driver bokförlaget Rámus och arrangerar litteraturklubben Stanza, Stellan Colt är musiker [...]

Läs mer
Comment
Perspektiv

"Direkt till internet", ny omvärldspublikation

Härom månaden släppte vi vår första omvärldspublikation “Finansiera mera” som handlade om crowd funding. Nästa ämne vi fokuserar extra på är möjligheten för alla mediebranscher att skapa för och sälja direkt till internet. “Direkt till internet” handlar om nya möjligheter, och krav, som medieproducenter har för att sälja till sina kunder via internet. Vi tipsar [...]

Läs mer
Comment
Hos oss

Länkkärlek, vecka 49

Den här veckans länkkärlek har något av ett “det går”-tema. Malmöbolaget TAT har blivit uppköpt, det vill säga det går att starta ett bolag i vår del av världen som är unikt på en global arena och Mashable visar i en sammanställning att det går alldeles utmärkt att skapa film med sin mobiltelefon. Dessutom stundar [...]

Läs mer
Comment
Omvärld

HTML5, CSS3 och Javascript En ny webb är här

”Nu pratar du tekniskt mumbojumbo som läsaren inte kan förstå”. Ja, jo visst Sverker. När en ny programeringsstandard ska sättas och implementeras blir det lätt så. Men bakom de nya versionerna av HyperText Markup Language, Cascading Style Sheets och Javascript finns intressanta möjligheter för alla som sysslar med någon form av medieproduktion. För de flesta [...]

Läs mer
A comment
Omvärld

Länkkärlek, vecka 47

Den gångna veckan verkar världen ha kretsat kring Frankrike och crowdsourcing. I alla fall är det det som speglas i de tre länkarna vi ger lite extra kärlek nedan. Unifrance kör on line-festival På tal om att skapa direkt för internet så äger en fransk filmfestival rum i januari endast på webben. Smart drag både [...]

Läs mer
A comment
Omvärld

Höstens Cross Media Labb visar vägen och utvecklar nya projekt

För några veckor sedan gick höstens Cross Media Labb av stapeln. Labbet syftar till att sammanföra människor från olika mediebranscher så att de kan lära av varandra och utveckla nya projekt tillsammans. Labbet är en del av Media Evolutions verksamhet och drivs av BoostHbg. Hej Johanna Olsson, projektledare för Cross Media Labb, nu vill vi höra [...]

Läs mer
Comment
Hos oss

Att skapa direkt för internet

Internet och applikationerna som har det som grund har på ett fantastiskt vis ökat möjligheterna för kreatörer att sprida och sälja produkten av sina verk. Kanalerna ökar i antal och i takt med att de blir bättre ökar också betalningsviljan från konsumenterna. Men ett stort ansvar ligger på kreatörer att förstå de nya kanalernas förutsättningar [...]

Läs mer
2 comments
Perspektiv