Bildmediets makt

Vad är det som gör att när jag sitter och äter en Capricciosa på mitt lokala pizzahak med en kompis, och en tv står på i bakgrunden så måste jag titta? Det kan vara ett V75-lopp, Öppna kanalen eller en reklamfilm om tandkräm, innehållet spelar föga roll, mina ögon klistras ändå fast vid rutan och [...]

Läs mer
Comment
Perspektiv

Kunskapsdelningens drivkrafter

Inom de allra flest företag och organisationer definieras fortfarande kompetensutveckling eller lärande som att gå på kurs eller i modernare tappning: gå igenom en nätbaserad kurs. Och detta trots att den typen av lärande endast står för ca 10% av allt lärande i en organisation och dessutom förbleknar snabbt (endast 15% av de som går [...]

Läs mer
A comment
Perspektiv

Lärande organisation – att göra det osynliga synligt

”If HP knew what HP knows we would be three times as profitable”. Ja, om HP visste vad HP vet… – så sa den före detta Hewlett-Packard chefen, Lew Platt. Det är en ofta citerad mening, eftersom den fångar essensen i vad en lärande organisation handlar om: kunskap om sig själv som organisation och att [...]

Läs mer
Comment
Perspektiv

Våga utmana traditionell kunskapsmodell

Bosse Müller jobbar som processledare på Malmö högskola/Externa relationer. Bosse är pedagog och har jobbat som lärare både på gymnasiet och lärarhögskolan med fokus på ICT och lärande. ”En lärande organisation i vår tid” var temat för ett rundabordssamtal den 27/4 här på Media Evolution. Avsikten var att lyfta fram frågor om hur man kan [...]

Läs mer
A comment
Perspektiv

Varför kan jag inte flyga med Pan Am till New York?

Detta är det första inlägget i en serie av vår vd Christer Månsson om varför vissa företag lyckas förändra sig med nya tider och bestå över tid. Christer har tidigare arbetat för Sony Ericsson, Telenor, Europolitan och grundade 1998 Aspiro. 2005 sålde ett av världens största företag, tyska Siemens, hela sin mobiltelefondivision till Benq från [...]

Läs mer
A comment
Perspektiv

Elisabet M. Nilsson: Vad har datorspel med skolan att göra? [gästpost]

I maj disputerade Elisabet M. Nilsson i pedagogik på Malmö högskola med avhandlingen ”Simulated ‘real’ worlds: Actions mediated through computer game play in science education”. Avhandling undersöker de pedagogiska möjligheterna med datorspel och kan sorteras till det forskningsfält som kommit att kallas för serious games. I grund och botten handlar min forskning om att undersöka [...]

Läs mer
Comment
Hos oss