Länkkärlek, vecka 7

Två innovativa lanseringsmodeller signerade ledande aktörer i mediebranscherna och en glimt av hur ehandel via TV-apparater kommer att gå till. Det är vecka 7. Radiohead To Release The “World”s First Newspaper Album” Britiska bandet Radiohead fortsätter att släppa musik på innovativa sätt. I måndags meddelade de att deras nya album kommer i digital form redan [...]

Läs mer
Comment
Omvärld

"Direkt till internet", ny omvärldspublikation

Härom månaden släppte vi vår första omvärldspublikation “Finansiera mera” som handlade om crowd funding. Nästa ämne vi fokuserar extra på är möjligheten för alla mediebranscher att skapa för och sälja direkt till internet. “Direkt till internet” handlar om nya möjligheter, och krav, som medieproducenter har för att sälja till sina kunder via internet. Vi tipsar [...]

Läs mer
Comment
Hos oss

4 tips till dig som vill starta en webbTV-kanal [gästinlägg]

Christina Mohlin är webbTV-strateg på This Zentury som hjälper företag att starta egna webbTV-kanaler. Idag förstår de flesta aktörer på Internet att det finns fantastiska fördelar med att inkludera rörlig bild i sin kommunikation. Frågan är bara om inte många tappar bort både strategi och resurser i strävan efter att införa rörlig bild till varje [...]

Läs mer
Comment
Perspektiv

Höstens Cross Media Labb visar vägen och utvecklar nya projekt

För några veckor sedan gick höstens Cross Media Labb av stapeln. Labbet syftar till att sammanföra människor från olika mediebranscher så att de kan lära av varandra och utveckla nya projekt tillsammans. Labbet är en del av Media Evolutions verksamhet och drivs av BoostHbg. Hej Johanna Olsson, projektledare för Cross Media Labb, nu vill vi höra [...]

Läs mer
Comment
Hos oss

Är du redo att stjäla tid?

Behöver du hjälp med ditt kommande filmmanus? Med att dokumentera din turné? Skriva din bok? Programmera en ny applikation? Var lugn. Det finns hjälp att få. Vi är väldigt många som har väldigt mycket tid vi gärna frigör om du bara inspirerar oss och skapar ett ramverk för oss att bidra i. Att hinna med [...]

Läs mer
Comment
Perspektiv

Den tredje dimensionen

Med Avatar i spetsen har 3d-tekniken gjort entré i världens biosalonger. Sommarens fotbolls-vm förväntades utgöra samma genombrott för 3d-tvn. Det har inte riktigt hänt (kan ju bero på att Sverige inte är med, Sydkoreanerna är hetare på potatisen), apparaterna kostar fortfarande förhållandevis mycket och ännu är det få kanaler som levererar innehållet. Den senaste tidens [...]

Läs mer
Comment
Perspektiv

Anagram och MINT tävlar om komediserie

De båda Media Evolution-medlemmarna Anagram och MINT har med vars ett bidrag i SVTs tävling Kommedikväll direkt. Från början bjöds 35 produktionsbolag in att lämna förslag. Av det har tre finalister tagits fram och två är alltså verksamma i södra Sverige. Pilotavsnitten finns att titta på SVT Play. MINTs bidrag heter och Anagrams . Den [...]

Läs mer
Comment
Hos oss

En arbetsdag media per dygn

En färsk studie från Kaiser Family Foundation visar att ungdomar i USA mellan 8-18 år spenderar i genomsnitt 7 timmar och 38 minuter per dygn på mediakonsumtion. Studien visar också, föga förvånande, att ungdomarna är bra på konsumera mer än ett sak samtidigt. På sin arbetsdag av mediakonsumtion konsumerade de i snitt 10 timmar och [...]

Läs mer
Comment
Omvärld